Jaka będzie przyszłość PKP Przewozy Regionalne

Jaka będzie przyszłość PKP Przewozy Regionalne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeżeli samorządy nie przejmą spółki do końca roku, upomni się ona o zaległe zobowiązania – zapowiedział minister infrastruktury.

W najbliższych dniach rząd wyśle samorządom propozycję kompromisu dotyczącego przejęcia przez marszałków firmy PKP Przewozy Regionalne. Liczy, że samorządowcy zaakceptują nowy plan i podejmą zawieszone rozmowy - pisze "Rzeczpospolita".

– Nasze zobowiązania regulujemy na bieżąco, więc nie wiem, o jakie długi spółka może się upomnieć – mówi Władysław Husejko, marszałek zachodniopomorski.

Chodzi o 1,2 mld zł straty bilansowej spółki powstałej w ubiegłych latach. – To strata wykazywana tylko na papierze, nie likwidowałbym jej, gdyby to ode mnie zależało, choć można to zrobić poprzez podniesienie kapitału po przekazaniu do spółki np. stacji naprawczych – uważa Andrzej Wach, prezes PKP SA.

Długi spółki wynoszą obecnie 3,4 mld zł, z budżetu państwa na jej oddłużenie zostanie do 2009 roku przekazane prawie 2,2 mld zł. Samorządy domagają się jednak spłaty całej kwoty. – Stratę bilansową można wykorzystać np. przy dalszych przekształceniach własnościowych spółki – przekonuje prezes Wach.

Rząd zaproponował też sposób finansowania zakupu i wymiany taboru. – Zgodziliśmy się co do tego, że spółka potrzebuje na ten cel do 2020 roku ok. 7,5 mld zł – powiedział minister Grabarczyk. Rząd przedstawi samorządom plan finansowy do 2015 roku, do kiedy na tabor ma zostać wydane 3,5 mld zł. Do 2015 roku spółka ma otrzymywać z budżetu państwa co roku ponad 100 mln zł, z programu „Infrastruktura i środowisko” otrzyma 150 mln euro, a dodatkowo będzie mogła liczyć na środki z Funduszu Kolejowego, jeśli uda się zmienić regulującą tę sprawę ustawę.

Resztę, czyli m.in. środki na wkład własny, samorządy będą musiały znaleźć w swoich budżetach i regionalnych programach operacyjnych. – Oczekujemy, że rząd wskaże źródła finansowania modernizacji taboru, nie powołując się na nasze budżety – powiedział marszałek Husejko. – Trudno mi jednak komentować propozycję rządu przed zapoznaniem się z nią.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jaka będzie przyszłość PKP Przewozy Regionalne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!