PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jakub Majewski, ProKolej: odejdźmy od preferowania transportu samochodowego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
29-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 28-01-2018 20:56
Jakub Majewski, ProKolej: odejdźmy od preferowania transportu samochodowego

Nowa strategia rozwoju transportu musi znaleźć odpowiedź na pytanie, jak odciążyć drogi.

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Nowa wieloletnia strategia rozwoju transportu (SRT) będzie musiała dać odpowiedź na pytanie, jak sprostać nowym wyzwaniom stawianym m.in. przez gospodarkę 4.0. Z drugiej strony, trzeba w niej uzupełnić braki bieżącej polityki i wskazać konkretne działania, które będą wspierać rozwój kolei - mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

  • Przewozy drogowe systematycznie rosną, przejmując nowe  ładunki, a do ub. roku nawet część wożoną kiedyś pociągami.
  • Nowa wieloletnia strategia rozwoju transportu musi dać odpowiedź, jak zmieni się transport w dobie przemysłu i gospodarki 4.0.
  • Powinna ona stworzyć warunki do wyrównania konkurencji między transportem drogowym i kolejowym, m.in. przez powszechną opłatę za dostęp do infrastruktury drogowej dla ciężarówek.
Co jest największą wadą obowiązującej strategii rozwoju transportu (SRT) do 2020 r., z opcją do 2030 r.?

- Jej prosamochodowy charakter. Mimo deklaracji, że trzeba dbać o rozwój transportu zrównoważonego, dokument przyjmuje, że cały wolumen przyrostu towarów, a nawet część wożoną kiedyś pociągami, przejmie transport drogowy.

Strategia zakłada też pasywny wariant dla kolei - że w najlepszym wypadku nie będzie się zwijała.

 Patrz: Rząd przyjął Strategię Rozwoju Transportu do 2020 r.

A jaka jest praktyka?

- Dopiero od trzech lat kolej dynamicznie odzyskuje pasażerów, natomiast przewozy towarów rosną znacznie wolniej. W sumie, w dłużnym okresie kolej jest nadal na minusie w porównaniu z corocznie rosnącym, po kilka procent, transportem drogowym.

A SRT biernie akceptuje ten stan, nie proponując żadnych zmian. W rezultacie warunki funkcjonowania kolei w żaden sposób nie przybliżają nas do założeń Białej księgi transportu UE z 2011 r., która zakłada, że do 2030 roku ok. 1/3 towarów powinna być wożona alternatywnymi do ciężarówek środkami transportu, a do 2050 r. - połowa.

Wypełnienie tych założeń leży zresztą w żywotnym interesie polskiej gospodarki.

Co zatem powinno stać się kluczową sprawą w nowej SRT i jaki powinna ona mieć horyzont?

- Perspektywa strategii kreślona do 2030 roku jest zbyt krótka. Trzeba myśleć o horyzoncie 2040, a najlepiej 2050 r.

Z jednej strony, nowa strategia będzie musiała dać odpowiedź, jak zmieni się transport w dobie przemysłu i gospodarki 4.0. Jak szybko upowszechnią się pojazdy autonomiczne, elektromobilność, usługi wykorzystujące w przewozach drony. Jakie wyzwania i możliwości stworzy sharing economy i nowe technologie.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 714 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 373 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.