Jest decyzja środowiskowa dla odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok

Jest decyzja środowiskowa dla odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dla 71-km odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica - podała RDOŚ na swojej stronie internetowej.

Wydana w ostatnich dniach decyzja oznacza, że inwestor - PKP PLK - przed rozpoczęciem budowy musi jeszcze uzyskać decyzję o lokalizacji linii kolejowej i pozwolenie na budowę. Rail Baltica to największa i najważniejsza inwestycja kolejowa w Podlaskiem.

Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK poinformował, że decyzję lokalizacyjną inwestor chce uzyskać na koniec 2018 r., a pozwolenie na budowę w drugim kwartale 2019 r. "Przed uzyskaniem pozwoleń na budowę konieczne jest również pozyskanie pozwoleń wodnoprawnych" - dodał.

Wniosek o decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i wniosek o pozwolenie na budowę będą składane do wojewody podlaskiego, który będzie wydawał te decyzje.

Z danych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wynika, że Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok będzie prowadzona na zamkniętych terenach kolejowych w dziewięciu gminach na terenie województwa podlaskiego. To gminy: Czyżew, Szepietowo, Nowe Piekuty, Sokoły, Poświętne, Łapy, Turośń Kościelna, Choroszcz i Białystok.

Jak wcześniej podawały PKP PLK, na trasie Czyżew-Białystok mają powstać dwa wiadukty kolejowe, trzy nowe dwupoziomowe skrzyżowania tras drogowych i kolejowych, cztery przejścia pod torami. Plan obejmuje także remonty 14 przystanków i stacji kolejowych.

Po modernizacji Rail Baltica, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h., towarowe do 120 km /h.

Jakubowski powtórzył, że przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok będzie ogłoszony we wrześniu 2018 r. Będzie obejmował także zakup szyn kolejowych na tę inwestycję. Do osobnego przetargu na dostawę szyn nie zgłosiła się bowiem żadna firma, w maju był unieważniony.

Rail Baltica to kluczowa inwestycja kolejowa w Podlaskiem, element transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 km tej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Jak podawało wcześniej PKP PLK, cały projekt Czyżew - Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł. Inwestycja - podobnie jak inne odcinki Rail Baltica - jest dofinansowana z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę).

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jest decyzja środowiskowa dla odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!