Jest umowa na instalację Wi-Fi w pociągach Pendolino

Jest umowa na instalację Wi-Fi w pociągach Pendolino
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Intercity wyda na montaż instalacji Wi-Fi w pociągach Pendolino i na jej utrzymanie świadczone przez 5 lat 31,7 mln zł. We wtorek przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę ze spółką Alstom Konstal. Po polskich torach Pendolino jeżdżą od grudnia 2014 r.

- Za instalację urządzeń Wi-Fi w składach Pendolino (ED250) odpowiedzialna będzie spółka Alstom Konstal. W ramach umowy spółka stworzy projekt instalacji wi-fi, jak również zapewni dostawę i konserwację tych urządzeń oraz przeszkolenie personelu PKP Intercity - poinformował przewoźnik.

- Podpisany 28 sierpnia kontrakt opiewa na kwotę 31,7 mln zł i oprócz instalacji Wi-Fi obejmuje również jego utrzymanie świadczone przez 5 lat - dodał.

Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, jeszcze w tym roku na tory wyjadą pierwsze składy Express InterCity Premium (EIP) z dostępem do bezprzewodowego internetu. 

- Pierwszy skład z Wi-Fi powinien pojawić się na torach za 13 tygodni - uściślił Bittel.

Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk mówił, że montaż Wi-Fi rozpocznie się we wrześniu. Dodał, że w tym roku w łączność tego typu wyposażone będą dwa składy.

- Planujemy, że montaż Wi-Fi we wszystkich pociągach Pendolino zakończy się do końca listopada 2019 roku - podał.

Z kupionych przez PKP Intercity składów pasażerskich tylko w Pendolino nie ma Wi-Fi. Obecnie sieć Wi-Fi dostępna jest w 171 wagonach PKP Intercity oraz 40 składach zespolonych (PesaDart, Flirt3).

Dostęp do bezprzewodowego internetu na pokładzie Pendolino to już nie tylko wyzwanie techniczne, ale i biznesowe dla PKP Intercity.

Zapewniają go przecież inne pociągi dalekobieżne tej spółki (Dart i Flirt), inni przewoźnicy kolejowi (np. Leo Express), a także konkurujący bezpośrednio z PKP IC przewoźnicy autokarowi na trasach międzyregionalnych.

Brak Wi-Fi w Pendolino to wina zamawiających na początku dekady 20 składów w Alstomie, bowiem nie wpisano takiego dodatkowego warunku do kontraktu. Pudła pociągu są w końcu jak klatka Faradaya, chronią przed polem elektrostatycznym. Potrzebne są dodatkowe urządzenia.

Jak przypomniał, jeszcze na początku tego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk "zamawiający pociągi Pendolino przed laty nie przewidzieli w tych pociągach internetu". "Skutkiem tego gwarant, producent, miał duże problemy, aby wyrazić zgodę na montaż takiej instalacji internetowej" - powiedział Adamczyk. Dodał, że "samodzielny montaż takich urządzeń byłby naruszeniem gwarancji".

Sprawa wydawała się łatwa do rozwiązania po wprowadzeniu Pendolino na tory w końcu 2014 roku. Ale okazała się skomplikowana.

PKP IC toczyła przecież spór z Alstomem o opóźnioną dostawę składów. To była wielka zadra, bowiem – jak mówili przedstawiciele PKP IC – nawet do niedawna klimat rozmów z dostawcą nie był najlepszy. A to przecież on dysponuje pełną dokumentacją techniczną pociągów.

Z różnych problemów, jak wynikało z kolejnych oficjalnych tłumaczeń, była m.in. kwestia rozliczenia usług z potencjalnym dostawcą usługi, T-Mobile. Na czas instalacji wzmacniaczy sygnałów trzeba też wycofać każde Pendolino z użytkowania.

Tymczasem mimo teoretycznego zapasu dwu składów, z różnych powodów (np. kolizji, jakim uległy na przejazdach drogowych) PKP IC ma ich chroniczny deficyt.

PKP Intercity kupiło pociągi Pendolino od firmy Alstom w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro objął także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Jest umowa na instalację Wi-Fi w pociągach Pendolino

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!