PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolej aglomeracyjna wszędzie nie dojedzie

Autor: Portalsamorzadowy.pl (Agnieszka Widera)
20-05-2011 21:54

Jako, że korki są zmorą dużych miast, coraz więcej mieszkańców korzysta z transportu publicznego. Pytanie, jakie szanse ma miejska kolej i czy skazana jest na przegraną w wyścigu po klienta z tramwajami i autobusami.

Jak wynika z raportu Deloitte, z transportu publicznego w Warszawie korzysta blisko 70 proc. mieszkańców. W stolicy działa zarówno komunikacja tramwajowa, autobusowa, jak i metro (wprawdzie jedna linia ale to i tak o jedyną więcej niż w innych polskich miastach), a także szybka kolej miejska dowożąca sprawnie pasażerów do centrum z obrzeży i podwarszawskich miejscowości. To oprócz Trójmiasta jedyna metropolia, gdzie możemy mówić o kolei aglomeracyjnej.
- Korki to najlepszy przyjaciel kolei - mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych (PR), jednak dodaje, że w Polsce nie mamy szans na tzw. kolej aglomeracyjną - Jedynie w Trójmieście i w Warszawie kolej spełnia tę rolę, gdzie indziej raczej łączy duże ośrodki i omija miasta. Poza tym kolej aglomeracyjna wymaga innego taboru - z małą ilością miejsc siedzących, ale za to z wieloma drzwiami - kontynuuje.

Okazuje się też, że w takim regionie jak np. Górny Śląsk przewoźnik potrzeby rozwijania połączeń nie widzi.

- Na Śląsku transport szynowy to raczej potrzeba jutra niż dnia dzisiejszego. Tamtejsza sieć drogowa sprawia, że można między miastami aglomeracji poruszać się dość szybko. Zaś stan techniczny infrastuktury kolejowej pozwala na osiąganie średniej prędkości zaledwie 30 km/h - przyznała szefowa PR. - Dlatego jeśli wzdłuż torów biegnie droga, należy rozpatrzyć transport autobusowo-tramwajowy.

W śląskiej konurbacji komunikacją miejską zajmuje się od 20 lat komunalny związek KZK GOP skupiający 25 gmin.

- Na pytanie gdzie kończy się aglomeracja odpowiadam, że tam gdzie dojeżdżamy. Choć zawsze najbliższa kolejna miejscowość, już nieobsługiwana przez KZK GOP, twierdzi, że powinna zostać w rozkładzie ujęta - mówi z uśmiechem Roman Urbańczyk, przewodniczący śląskiego komunikacyjnego związku - Współpracujemy z koleją, mamy wspólny bilet metropolitalny, a nawet oddalibyśmy kolei chętnie 100 tysięcy z miliona naszych pasażerów - dodaje.

O ile jednak samochodem czy autobusem po Górnym Śląsku można się przemieszczać w miarę sprawnie, o tyle po Dolnym Śląsku, a szczególnie po stolicy regionu, już nie.

- Drogi we Wrocławiu zapchane są niemal do maksimum, dlatego dla nas kolej to nie kwestia jutra czy dziś, ale wczoraj - twierdzi Rafał Jurkowlaniec, marszałek dolnośląski i wskazuje, że może należałoby wziąć przykład z niemieckich miast, gdzie sprawdza się system "tram-train", czyli połączenie pociągu i tramwaju. W takim połączeniu poza miastem wykorzystywane są linie kolejowe a w mieście linie tramwajowe.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.