XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kolej aglomeracyjna wszędzie nie dojedzie

Kolej aglomeracyjna wszędzie nie dojedzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jako, że korki są zmorą dużych miast, coraz więcej mieszkańców korzysta z transportu publicznego. Pytanie, jakie szanse ma miejska kolej i czy skazana jest na przegraną w wyścigu po klienta z tramwajami i autobusami.

Jak wynika z raportu Deloitte, z transportu publicznego w Warszawie korzysta blisko 70 proc. mieszkańców. W stolicy działa zarówno komunikacja tramwajowa, autobusowa, jak i metro (wprawdzie jedna linia ale to i tak o jedyną więcej niż w innych polskich miastach), a także szybka kolej miejska dowożąca sprawnie pasażerów do centrum z obrzeży i podwarszawskich miejscowości. To oprócz Trójmiasta jedyna metropolia, gdzie możemy mówić o kolei aglomeracyjnej.

- Korki to najlepszy przyjaciel kolei - mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych (PR), jednak dodaje, że w Polsce nie mamy szans na tzw. kolej aglomeracyjną - Jedynie w Trójmieście i w Warszawie kolej spełnia tę rolę, gdzie indziej raczej łączy duże ośrodki i omija miasta. Poza tym kolej aglomeracyjna wymaga innego taboru - z małą ilością miejsc siedzących, ale za to z wieloma drzwiami - kontynuuje.

Okazuje się też, że w takim regionie jak np. Górny Śląsk przewoźnik potrzeby rozwijania połączeń nie widzi.

- Na Śląsku transport szynowy to raczej potrzeba jutra niż dnia dzisiejszego. Tamtejsza sieć drogowa sprawia, że można między miastami aglomeracji poruszać się dość szybko. Zaś stan techniczny infrastuktury kolejowej pozwala na osiąganie średniej prędkości zaledwie 30 km/h - przyznała szefowa PR. - Dlatego jeśli wzdłuż torów biegnie droga, należy rozpatrzyć transport autobusowo-tramwajowy.

W śląskiej konurbacji komunikacją miejską zajmuje się od 20 lat komunalny związek KZK GOP skupiający 25 gmin.

- Na pytanie gdzie kończy się aglomeracja odpowiadam, że tam gdzie dojeżdżamy. Choć zawsze najbliższa kolejna miejscowość, już nieobsługiwana przez KZK GOP, twierdzi, że powinna zostać w rozkładzie ujęta - mówi z uśmiechem Roman Urbańczyk, przewodniczący śląskiego komunikacyjnego związku - Współpracujemy z koleją, mamy wspólny bilet metropolitalny, a nawet oddalibyśmy kolei chętnie 100 tysięcy z miliona naszych pasażerów - dodaje.

O ile jednak samochodem czy autobusem po Górnym Śląsku można się przemieszczać w miarę sprawnie, o tyle po Dolnym Śląsku, a szczególnie po stolicy regionu, już nie.

- Drogi we Wrocławiu zapchane są niemal do maksimum, dlatego dla nas kolej to nie kwestia jutra czy dziś, ale wczoraj - twierdzi Rafał Jurkowlaniec, marszałek dolnośląski i wskazuje, że może należałoby wziąć przykład z niemieckich miast, gdzie sprawdza się system "tram-train", czyli połączenie pociągu i tramwaju. W takim połączeniu poza miastem wykorzystywane są linie kolejowe a w mieście linie tramwajowe.

Ale u nas - jak przekonuje szefowa Przewozów Regionalnych - to takie już proste nie jest.

- Aby połączenia kolejowo-tramwajowe mogły być realizowane trzeba wyłączyć pewne linie z kolei państwowych. Nie może bowiem po tych samych liniach jeździć tramwaj i pociąg, chociażby ze względów bezpieczeństwa. Te pojazdy mają zupełnie inna wagę. W Polsce system "tram-train" byłby bardzo trudny do wprowadzenia - podkreśla Małgorzata Kuczewska- Łaska.

Artykuł powstał na bazie debaty pt. "Transport publiczny i otwartość komunikacyjna jako warunek rozwoju gospodarczego i jakości życia mieszkańców miast" w ramach III Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej aglomeracyjna wszędzie nie dojedzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!