Kolej dużych prędkości Turyn - Lyon w zawieszeniu

Kolej dużych prędkości Turyn - Lyon w zawieszeniu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

We włoskiej koalicji narasta spór wokół budowy kolei dużych prędkości Turyn-Lyon. Lider Ligi Matteo Salvini jest za kontynuowaniem inwestycji. Przeciwny jej jest drugi wicepremier Luigi Di Maio, który zarzuca Salviniemu, że chce doprowadzić do upadku rządu.

  • Polemika wybuchła z nową siłą po czwartkowej konferencji prasowej premiera Giuseppe Contego, który powiedział, że potrzebne są dalsze analizy kosztów i korzyści linii kolejowej TAV przez Alpy, a także rozmowy z partnerami tej budowy, czyli Unią Europejską i Francją.
  • Zarazem szef rządu przyznał, że ma "poważne wątpliwości" co do przydatności tej inwestycji i stwierdził, że nie jest to coś, czego potrzebują Włochy.
  • Ogłosił zarazem odłożenie definitywnej decyzji w tej sprawie.

Stanowczo przeciwny linii TAV jest antysystemowy Ruch Pięciu Gwiazd wicepremiera Di Maio, który opowiada się za wstrzymaniem prac.

Wicepremier, szef MSW i lider prawicowej Ligi Salvini oświadczył, że będzie do skutku nalegał na kontynuowanie budowy, na którą wydano dotąd 1,4 mld euro. "Zobaczymy, który z nas jest mocniejszy" - dodał, zwracając się do Di Maio. "Ta linia powstanie i koniec" - podkreślił.

Di Maio zarzucił liderowi Ligi, że zachowuje się "nieodpowiedzialnie". Zdaniem Di Maio w ten sposób Salvini może doprowadzić do upadku rządu.

O takim ryzyku piszą w piątek największe włoskie gazety. "La Repubblica" i "Corriere della Sera" oceniają zgodnie w tytułach na pierwszych stronach, że w rządzie trwa "finałowe starcie". W komentarzach zaznacza się, że Salvini broniąc TAV jest obecnie osamotniony w rządzie, którego szef poparł stanowisko Ruchu Pięciu Gwiazd.

"Rząd znalazł się w kryzysie" - twierdzi "Il Giornale". Salvini w wywiadzie radiowym w piątek zapewnił, że rząd będzie pracował dalej. Zastrzegł jednocześnie, że "Liga nie podpisze żadnego rozporządzenia, by zablokować prace".

Szef MSW opowiedział się zarazem za rewizją projektu, co zapisano w kontrakcie rządowym obu ugrupowań. "Można obciąć wydatki, słuszne jest zwrócenie się o większe fundusze do UE i Francji. Ale nie można zatrzymać budowy; liczę na to, że zdrowy rozsądek zwycięży" - oświadczył.

"Pociąg jest szybszy, bezpieczniejszy, mniej zatruwa środowisko. Chcą go przedsiębiorcy, robotnicy, większość Włochów. Wydaliśmy pieniądze, by wykopać pół tunelu i jestem przekonany, że należy przeznaczyć fundusze, by go skończyć, a nie na to, aby zasypać tę dziurę" - dodał Salvini.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej dużych prędkości Turyn - Lyon w zawieszeniu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!