Choć krajowe sieci kolei dużych prędkości (KDP) w Unii Europejskiej wciąż są rozbudowywane, do 2030 r. nie zostanie osiągnięty cel potrojenia ich łącznej długości do 30 tys. km. Zarazem unijne KDP to nieefektywny i fragmentaryczny system linii krajowych, bez realistycznego planu długofalowego. Oto kluczowe wnioski z badania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ECA) pt. „Europejska sieć kolejowa dużych prędkości – nieefektywny i fragmentaryczny system zamiast realnego rozwiązania”. Warto się z nim zapoznać w toczącej się w Polsce - choć leniwie - dyskusji, czy i u nas należy zbudować KDP, szczególnie, czy ma zahaczać ona o planowany lotniczy, centralny port komunikacyjny.
- Linia dużych prędkości powinna obsługiwać rocznie 9 mln pasażerów, aby można uznać, że funkcjonuje z powodzeniem. Przeciętny koszt budowy 1 km linii skontrolowanych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy wynosił 25 mln euro.
- Zakładany budżet projektów zwykle został przekroczony, 8 z 30 zrealizowanych projektów objętych kontrolą było opóźnionych o co najmniej rok, a 5 - o ponad 10 lat.
- Decyzje o budowie linii dużych prędkości nierzadko są podejmowane ze względów politycznych, a w procesie decyzyjnym generalnie nie korzysta się z analizy kosztów i korzyści, która zapewniłaby większą racjonalność kosztów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolej dużych prędkości w ogniu krytyki. Prawie nic nie działa, jak powinno