Kolej dużych prędkości w ogniu krytyki. Prawie nic nie działa, jak powinno

Kolej dużych prędkości w ogniu krytyki. Prawie nic nie działa, jak powinno
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Choć krajowe sieci kolei dużych prędkości (KDP) w Unii Europejskiej wciąż są rozbudowywane, do 2030 r. nie zostanie osiągnięty cel potrojenia ich łącznej długości do 30 tys. km. Zarazem unijne KDP to nieefektywny i fragmentaryczny system linii krajowych, bez realistycznego planu długofalowego. Oto kluczowe wnioski z badania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ECA) pt. „Europejska sieć kolejowa dużych prędkości  – nieefektywny i fragmentaryczny system zamiast realnego rozwiązania”. Warto się z nim zapoznać w toczącej się w Polsce - choć leniwie - dyskusji, czy i u nas należy zbudować KDP, szczególnie, czy ma zahaczać ona o planowany lotniczy, centralny port komunikacyjny.

  • Linia dużych prędkości powinna obsługiwać rocznie 9 mln pasażerów, aby można uznać, że funkcjonuje z powodzeniem. Przeciętny koszt budowy 1 km linii skontrolowanych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy wynosił 25 mln euro.
  • Zakładany budżet projektów zwykle został przekroczony, 8 z 30 zrealizowanych projektów objętych kontrolą było opóźnionych o co najmniej rok, a 5 - o ponad 10 lat.
  • Decyzje o budowie linii dużych prędkości nierzadko są podejmowane ze względów politycznych, a w procesie decyzyjnym generalnie nie korzysta się z analizy kosztów i korzyści, która zapewniłaby większą racjonalność kosztów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej dużych prędkości w ogniu krytyki. Prawie nic nie działa, jak powinno

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!