Tendencja do e-mobilności i stopniowego odchodzenia od zasilania lokomotyw silnikami spalinowymi znajduje odzwierciedlenie również w światowym transporcie kolejowym. Chodzi o osiągnięcie trzech celów jednocześnie: poprawy efektywności przewozów, zwiększenia prędkości pociągów oraz zmniejszenia udziału emisji spalin transportu kolejowego. Polska, z niezłym wskaźnikiem zelektryfikowanych w przeszłości linii, w obecnym krajowym programie kolejowym - poza modernizacją trakcji - ma skromne plany jej rozbudowy.
- Na świecie w 2017 roku było 343,5 tys. km zelektryfikowanych linii kolejowych, a w 2022 roku ma być 372 tys. km. Towarzyszyć temu będzie spadek popytu na lokomotywy z napędem diesla, po ok. 0,4 p.p. rocznie.
- Europa przoduje obecnie na świecie pod względem zelektryfikowanych linii kolejowych. Średni ten wskaźnik w krajach Europy Zachodniej wynosił w 2017 r. 57 proc., w Europie Wschodniej - 41 proc. (ale w krajach WNP - tylko 34 proc.).
- W 2017 r. w Polsce było 62 proc. zelektryfikowanych linii kolejowych, będących w eksploatacji wszystkich zarządców infrastruktury. Do 2023 r. wskaźnik ten wzrośnie o 1,1 p.p.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolej w Europie stawia na e-mobilność, w Polsce - idzie to gorzej