Kolej zabierze pieniądze na budowę polskich dróg

Kolej zabierze pieniądze na budowę polskich dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W przyszłym roku, kosztem 130 mln euro, ruszy modernizacja trzech wielkich dworców - Warszawa Centralna, Kraków Główny i Wrocław Główny. 100 mln zł z tej kwoty wyłoży Unia. Pieniądze te miały trafić na rozbudowę dróg. Ale nie trafią.

Komisja Europejska uznała, że minister infrastruktury znacznie przekroczył wydatki na ten cel. I przekazała dotację polskiej kolei. Do 2012 r. wszystkie trzy dworce mają być gruntownie odnowione. Na Centralnym w Warszawie za 40 mln euro PKP wyremontują perony i obskurne przejścia podziemne. Z kolei w Krakowie powstanie nowy dworzec podziemny, a we Wrocławiu nowy wygląd zyska zabytkowa hala - czytamy w "POLSCE Gazecie Krakowskiej".

Drogowcy stracili pieniądze przez ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który o 100 mln zł pomylił się przy planowaniu kosztów inwestycji drogowych, na które jest przewidziane dofinansowanie z Brukseli. Odbije się to na kierowcach. Na razie nie dojdzie do przebudowy i wzmocnienia drogi krajowej 94 na odcinkach Wrocław - Mazurowice, Krzywa - Chojnów oraz Legnica - Prochów. Na modernizację będzie musiał także poczekać ważny odcinek drogi krajowej nr 14 Głowno - Łowicz. Z powodu wyśrubowanych wymogów ekologicznych nie ruszą na razie remonty 14 odcinków dróg krajowych, głównie w okolicach Wrocławia i Łodzi.

Modernizacja trzech największych dworców to niejedyna dobra informacja dla pasażerów. W tym roku PKP zamierzają wyłonić inwestorów, którzy będą remontować, przebudowywać i budować nowe dworce. Spółka planuje jeszcze w tym roku wydać na remonty prawie 40 mln zł.

I już je wydaje. Do końca zbliża się remont zabytkowego dworca w Tarnowie, który ma być jedną z wizytówek PKP na Euro 2012. Jeszcze w czerwcu kolej rozpocznie rozmowy z prywatnymi inwestorami, którzy zmodernizują dworzec w Poznaniu, a w drugiej połowie roku wybierze firmę, która przebuduje dworzec w Katowicach.

To jedna z większych inwestycji kolejowych, warta ok. 180 mln euro. Za prywatne pieniądze (firm zainteresowanych dzierżawieniem powierzchni dworcowych) mają powstać do 2012 r. zupełnie nowe dworce - Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Staną na miejscu starych, które się wyburzy. Poza tym PKP wyda z własnej kieszeni ok. 10 mln zł na odnowienie dworca w Przemyślu położonego tuż przy granicy z Ukrainą, z którą organizujemy piłkarskie Euro 2012. Łącznie do tego czasu na wszystkie inwestycje kolej zamierza wydać 9,5 mld euro.

Część inwestycji sfinansujemy z własnego budżetu, a część z prywatnych pieniędzy. Planujemy też w niektórych przypadkach wejść w spółki joint venture z przedsiębiorcami i podzielić się kosztami budowy i modernizacji - mówi Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP.

Dobrze byłoby, gdyby do 2012 r. udało nam się dostać wszystkie pozwolenia od urzędników, wykupić grunty. Wtedy możemy kłaść nowe tory - ocenia Janusz Piechociński, ekspert od infrastruktury i poseł PSL. Optymizmu PKP i przedstawicieli rządzącej koalicji nie podziela Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor". Na razie rząd marzy o szybkich pociągach, zaniedbując pozostałe linie kolejowe. Tworzy nowoczesne enklawy, podczas gdy większość infrastruktury kolejowej jest w opłakanym stanie - napisano w "POLSCE Gazecie Krakowskiej".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej zabierze pieniądze na budowę polskich dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!