PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Kolej żyje z (dotowanych) przewozów pasażerskich

Autor: Piotr Stefaniak
23-04-2019 18:14 |  aktualizacja: 23-04-2019 18:39
Kolej żyje z (dotowanych) przewozów pasażerskich

Prawie 2/3 pasażerskich przewozów kolejowych w 2017 r. odbywało się na zasadzie zamówień użyteczności publicznej

Fot. Newag

Ponad 230 tys. km liczyła w 2017 roku sieć kolei w 27 krajach UE (bez Malty) oraz w Norwegii i Szwajcarii i wydłużyła się o 0,1 proc. w porównaniu z 2016 r. Prawie połowa łącznej długości tych tras przypadała na cztery kraje - Niemcy (39,2 tys. km), Francję (28,7 tys. km), Włochy (19,98 tys. km) i Polskę (19,25 tys. km). Najkrótszą sieć miał Luksemburg (275 km). Na sieć kolei dużych prędkości przypadało tylko 7972 km tras, tj. 3,5 proc. łącznej długości sieci w analizowanych krajach.

  • Średnia stawka dostępu do toru wynosiła w 2017 r. w analizowanych 23 krajach 4,1 euro za 1 pociągokilometr. W 2017 r. przychód z uruchomienia 1 pociągokilometra wynosił (dla 17 krajów) 21,73 euro, natomiast przychód przewiezienia 1 tony netto ładunku wynosił 3,88 eurocenta.  
  • Średnio przychody z uruchomienia pociągu pasażerskiego i przejechania 1 km wynosiły w 2017 r. 16,99 euro, natomiast przychody z przewozu 1 pasażera na odległość 1 km - 14,02 eurocentów.
  • Prawie 2/3 przewozów osobowych (65,3 proc.) w 2017 r. odbywało się na zasadzie zamówień na regionalne i dalekobieżne usługi użyteczności publicznej.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • XI Europejski Kongres Gospodarczy

    13-15 maja 2019, Katowice • Spodek + Międzynarodowe Centrum Kongresowe
  • Czas podsumować @EECKatowice i debatę "Wielkie przyspieszenie. Przyszłość rynku spożywczego" z udziałem m.in. @e_wedel , @CridoPL , @AccenturePolska Ciekawa, dynamiczna dyskusja, pełna pouczających refleksji: tiny.pl/t98tb https://t.co/GllgoEUQ31
    @EECKatowice - (RT) @AdamTubilewicz
  • Na #TVP #Info dostępna jest już transmisja z sesji „Sport – biznes i sukces”, która miała miejsce na Europejskim Kongresie Gospodarczym. Rozmawiali: Czesław Lang, @grzegorz_kita, wiceminister J.Widera, wiceprezes J.Wittstock z #Lotos oraz @AnnaZiobron ▶️ tvp.info/42638450/europ… https://t.co/QSl0JiIziO
    @EECKatowice - (RT) @SMP_PL
  • XI European Economic Congress #Katowice Poland Our panel #PolChambers "Practice on foreign markets" and participation in the "Poland - Latin America Forum" have been received with great interest by Polish companies that are seeking foreign expansion. #eec2019 #ekg2019 @OlafOsica https://t.co/RVTarJEub7
    @EECKatowice - (RT) @polishchambers
  • Po jakie technologie powinniśmy sięgać aby skutecznie walczyć z niską emisją? Posłuchajcie rozmowy @JacekLawrecki z #Fortum z @mtejchman @DGPrawna podczas @EECKatowice biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/14125… #gospodarkaobieguzamkniętego #circulareconomy #smog #niskaemisja #EKG2019 #EEC2019
    @EECKatowice - (RT) @FortumPolska
  • Dyskusja na temat rynku mieszkaniowego cieszyła się dużym zainteresowaniem uczestników @EECKatowice. Wszystkim, którzy nie mogli wysłuchać jej na żywo polecamy transmisję z całego panelu, przygotowaną przez redakcję portalu @housemarket_pl 👉tiny.pl/t96rp #EKG2019 https://t.co/xxTGVB6ZEZ
    @EECKatowice - (RT) @GrupaMurapol
  • Nowy Jedwabny Szlak wpisuje się w strategię rozwoju @pkpcargo_media Chcemy odtworzyć przedstawicielstwo lub spółkę w Chinach - mówił ISbnews.TV prezes Czesław Warsewicz podczas @EECKatowice youtube.com/watch?v=R6wFci…
    @EECKatowice - (RT) @AgencjaISB
  • Podczas #EEC2019 i #ESD2019 MCK i Spodek wypełnili goście z Polski i z Europy oraz z Azji, Afryki, obu Ameryk. Wśród nich – ministrowie rządów i politycy europejscy, prezesi największych korporacji, twórcy start-upów, eksperci i naukowcy, łącznie ponad 15 tys. uczestników⬇️⬇️ https://t.co/eYoIAsN4jT
    @EECKatowice
  • #EKG2019 #EEC2019 @EECKatowice twitter.com/wnppl/status/1…
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Na temat projektu ustawy regulującej działalność kancelarii odszkodowawczych, o przyszłości #bancassurance oraz o #AI rozmawialiśmy z @GPradzynski prezesem @PIU_org_pl podczas @EECKatowice youtube.com/watch?v=3NSIcA…
    @EECKatowice - (RT) @AgencjaISB
  • You can now watch the interviews from AmCham Diner at @EECKatowice 2019 on our Youtube channel ➡️ bit.ly/2LV37ub ! The interviews feature Minister @JerzyKwiecinski, Minister @JEmilewicz and Jacek Czerniak from @Citi_Handlowy. #EEC2019 #Investment #Entrepreneurship
    @EECKatowice - (RT) @AmChamPoland
Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (3)

  • Jerzy 2019-04-24 10:59:39
    Czytam te słowa i się dziwię.... Bo brakuje jednego konkretu - choć tytuł jednoznacznie stwierdza, że koleje są dotowane - mianowicie ile strat przynoszą koleje. Bo przecież jak coś jest dotowane, to o zyskach nie ma mowy. "Przychów za 1 pociągokm", praca "pociagotony", pojęcia sztuczne, wprowadzone tylko po to, aby.... no właśnie, po co ?? Chyba tylko po to, aby zakamuflować skalę strat powstających w wyniku działalności kolej żelaznych.... Transport samochodowy radzi sobie bez dotacji, przynosi zyski właścicielom, którzy płacą podatki ( na kolej ??? ), dociera wszędzie.... Jak długo jeszcze będziemy utrzymywać coś, co się nikomu nie opłaca ?
    • Romek 2019-04-24 18:13:42
      Łatwo jest zarabiać jak drogi są budowane z podatków i udostepniane bezpłatnie. Do przewozów samochodowych w Polsce dopłacamy kilka razy więcej niż do kolei. A zarabiają natym wybrani.
  • Jerzy 2019-04-24 11:25:20
    O rany ! Pasażerokm to przychód 0,1402 EUR/szt... No to liczę, z Bielska-Białej do Katowic jest 55 km. Czyli wpływ dla kolei to : 0,1402 EURx55 km = 7,711 EUR od łebka. 7,711 EUR x 4,3 PLN = 33,16 PLN. Czyli tyle kosztuje bilet, a i tak pasażer jadący tym pociągiem przynosi straty, bo kolej jest przecież dotowana !!!! Sprawdziłem w cenniku : w rzeczywistości bilet BB-Kce kosztuje 17,00 PLN !!!! O połowę mniej, niż twierdzi ten artykuł. Co podnosi straty na znacznie wyższy poziom. PO JAKI WIELKI WACEK NAM TA KOLEJ ???? Przecież to jest droższe rozwiązanie niż jazda samochodem osobowym ! Nie wierzycie ? No to proszę : Mam do pracy 67 km ( BB-Kce ). Moje auto pali 7,0 litrów ropy na 100 km. Czyli potrzebuję 4,69 l ropy na dojazd do pracy. No i ta ropa kosztuje : 4,69x6,00 PLN = 28,14 PLN. TANIEJ NIŻ BILET, który powinien kosztować co najmniej 33,16 zł !!! No i nie potrzebuję w Katowicach tramwaju, autobusu czy taksówki - z dworca PKP mam do pracy jakieś 2300 m. W Bielsku tez tego nie potrzebuję, a mam do dworca 7500 m. Dotujmy koleje dalej, będziemy bogaci !!!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.223.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

26 304 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 187 ofert w bazie

397 708 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.