XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Koleje coraz bardziej mazowieckie

Koleje coraz bardziej mazowieckie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mazowsze chce spłacić PKP Przewozy Regionalne i przejąć Koleje Mazowieckie na własność. Przewoźnik mówi: porozmawiajmy.

Koleje Mazowieckie (KM) coraz bardziej oddalają się od PKP. Coraz bliżej im do stacji „kolej samorządowa”. Kiedy spółka powstawała trzy lata temu, PKP Przewozy Regionalne objęły 49 proc. udziałów, a mazowiecki samorząd 51 proc. Z czasem Mazowsze podwyższyło kapitał KM, więc pakiet państwowego przewoźnika kurczył się i dziś wynosi tylko 5 proc. - napisał "Puls Biznesu"

Ostatnio Mazowsze zdecydowało się odkupić także resztówkę. To skutek niedawnej awantury o opłaty za dzierżawę taboru od PKP PR. KM nie płaciły akcjonariuszowi. - Od momentu utworzenia spółki nie dostaliśmy ani jednej raty, mimo regularnego wysyłania faktur i ponagleń do zapłaty należności - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP PR.

Zakładając spółkę Mazowsze liczyło, że wspólnik wcześniej czy później wniesie do niej tabor aportem. To okazało się jednak niewykonalne, tak samo jak pomysł z kapitalizacją długu i zamianą na udziały w KM - przypomniał "PB".

Kiedy wierzytelność doszła do 43 mln zł, PKP PR wysłały do Kolei Mazowieckich pismo przedprocesowe, żądając spłaty w ciągu 14 dni. Samorząd Mazowsza uznał to za działanie na szkodę spółki, grożące nawet jej upadłością. - Według naszej wiedzy, potwierdzonej analizami niezależnych audytorów, istnienie spółki nie było zagrożone - mówi Łukasz Kurpiewski.

Ostatecznie spór udało się zażegnać. Jak wynika z informacji "Pulsu Biznesu", Mazowsze odda dług w ratach rozłożonych na trzy lata. Umowa została już parafowana.

Ugoda to jednak nie koniec zmian w KM, a wręcz wstęp do dalszych porządków. - Zaproponujemy PKP PR wykup należących do nich 5 proc. udziałów oraz kupno taboru dzierżawionego przez Koleje Mazowieckie - mówi Adam Struzik, marszałek Mazowsza.

Co na to wspólnik? - Jesteśmy otwarci na rozmowy - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik przewoźnika.

Rozmowy łatwe jednak nie będą. Kością niezgody będzie wycena taboru używanego przez KM. Mazowsze już kiedyś chciało go kupić od PKP PR, ale państwowa firma ostro podbijała cenę - napisał "PB".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje coraz bardziej mazowieckie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!