W latach 2007 - 2013 w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na transport kolejowy ma być przeznaczone 4,8 mld euro, a razem ze środkami krajowymi 5,6 mld euro.
W ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), projekty kolejowe podzielono na dwie zasadnicze grupy: 12 projektów ma charakter podstawowy, a siedem - rezerwowy. Niemal wszystkie projekty z listy podstawowej mają związek z organizacją Euro 2012, poinformował resort infrastruktury.
Program dopuszcza również możliwość współfinansowania remontów wybranych dworców kolejowych o charakterze strategicznym dla gospodarki. W grę wchodzą tutaj: Warszawa Centralna, Wrocław Główny oraz Kraków Główny.
Na liście projektów dla POIiŚ przewidziano 80 mln euro na przygotowanie budowy linii dużych prędkości. PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiła już do realizacji tego zadania. PKP PLK planuje powołanie Oddziału Linii Dużych Prędkości i umieszczenie w planie 2014-2020 budowy linii Wrocław - Poznań - Łódź - Warszawa.
Według informacji resortu, obecnie niewiele ponad 1,3 tys. km torów (czyli 4,7 proc.) jest w stanie dopuszczającym prędkość 160 km na godzinę lub szybciej. Z prędkością między 120 a 160 km można jeździć po 4 tys. 460 km (16,2 proc.) torów, z prędkością między 80 a 120 km po 10 tys. 141 km (36,8 proc.) torów, a z prędkością między 40 a 80 km na godzinę po 9,6 tys. (34,8 proc.) torów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Koleje mogą dostać 5,6 mld euro w latach 2007 - 2013