W sobotę 24 czerwca rozpocznie sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Po raz pierwszy jej odjazdy będą skomunikowane w Bytomiu z pociągami Kolei Śląskich.
Kolejka po raz pierwszy w tym roku została udostępniona między Bytomiem i Tarnowskimi Górami przed tygodniem, w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego - Industriadę. 10 czerwca obowiązywał specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy pomiędzy centrum Bytomia i ważnymi punktami szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb oraz pobliską Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.
"Pogoda nie odstraszyła turystów, większość pociągów była pełna. Także atrakcje przewidziane na stacji w Karbiu, jak przejazdy drezyną, cieszyły się powodzeniem w deszczu. Po południu wypogodziło się, więc ruch jeszcze się wzmógł" - relacjonował Czarnecki.
W wakacyjne weekendy i święta wąskotorowym pociągiem będzie można dojechać dalej - do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Aby ułatwić pasażerom dotarcie do kolejki, po raz pierwszy rozkład został ułożony tak, aby w Bytomiu można było przesiąść się do niej z rozkładowego pociągu Kolei Śląskich.
Na pociąg wąskotorowy odjeżdżający z Bytomia o godzinie 9:00 można będzie dojechać pociągiem Kolei Śląskich, który odjeżdża z Katowic o 8:12 (przyjazd do Bytomia 8:36), natomiast na kolejkę z Bytomia o 14:30 - pociągiem KŚ z Katowic o godzinie 13:32 (przyjazd do Bytomia 13:57).
Podobnie skomunikowana będzie większość pociągów powrotnych - kolejka odjeżdżająca z Miasteczka Śląskiego o 11:45 przyjedzie planowo do Bytomia o 12:55 (przed pociągiem KŚ do Katowic o 13:04), a kolejka z Miasteczka Śląskiego o 17:20 dotrze do Bytomia o 18:30. Według aktualnego rozkładu KŚ w niedziele będzie można przesiąść się z niej na pociąg tego przewoźnika do Katowic o 18:44; w soboty natomiast będzie trzeba czekać do 20:29 lub skorzystać z innego środka komunikacji.
Jak co roku, zanim kolejka ruszy na szlak, wolontariusze Stowarzyszenia sprawdzają i uzupełniają wiosną infrastrukturę torową. Ogromnym i stałym problemem są bowiem kradzieże. Złodzieje odkręcają i kradną, aby sprzedać na złom, m.in. łubki mocujące szyny ze sobą, oraz wkręty. W tym roku jedna z takich kradzieży została zauważona na trzy tygodnie przed Industriadą. Z kolei tydzień przed tym świętem wiatr powalił na tory drzewa w ośmiu miejscach.
"No i niestety w rejonie Bytomia Północnego, prawdopodobnie ze względu na działalność górniczą, nastąpiła deformacja toru. Trzeba było wynająć firmę z ciężkim sprzętem, która wykonała w całości naprawę, żeby pociągi industriadowe i letnie pociągi turystyczne mogły normalnie wyjechać. Wsparcie w zakresie usunięcia szkód górniczych obiecała nam gmina Bytom" - wskazał prezes SGKW.
Najczęściej jednak torowisko do stanu używalności przywracają prostymi narzędziami pracujący społecznie wolontariusze Stowarzyszenia. Na stałe z SGKW związanych jest ok. 20 takich osób; czasami pomagają również osoby spoza niego. Wobec tego, że zdecydowana większość społeczników pracuje lub studiuje, roboty najlepiej idą w weekendy. W tym roku przed sezonem prowadzone były jednak w miarę możliwości codziennie, nawet do północy.
Tegoroczny sezon kolejki, podobnie jak w ub. roku, ma zostać przedłużony dzięki "Srebrnemu pociągowi". To wspólna oferta niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra przygotowana przez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzanie kopalni będzie można w tym roku korzystać od września do końca listopada.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną z pozostałości jest bytomska kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie.
Należący do samorządu Bytomia tabor kolejki (w tym mieście znajduje się m.in. lokomotywownia i dawne zakłady naprawcze) jest sukcesywnie remontowany. Trzy lata temu udało się m.in. odbudować wiadukty ma trasie między centrum Bytomia a dzielnicą Karb, w tym roku wyremontowano kolejny wagon letni. Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejka z Bytomia do Miasteczka Śląskiego ruszy 24 czerwca