Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z nowego, ponad 6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe, będącego kolejną częścią autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Odcinek ten połączy dwie trasy międzynarodowe: E40 i E371 oraz wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta. Jest to też część trasy Via Carpatia.
- Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud.
- Przy budowie firmy wykonać musiały m.in. ponad 1 mln m sześc. nasypów; zużyto 37 tys. m sześc. betonu i ok. 3,8 tys. ton stali.
- Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix.
W czwartek oddano też wybudowany przez samorząd Rzeszowa i samorząd województwa ok. 4-kilometrowy łącznik od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty do węzła Rzeszów Południe. Jego budowa kosztowała ponad 105,5 mln zł.
Obecny na uroczystości wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił, że dla rządu i Polski wschodniej droga Via Carpatia jest bardzo ważna.
- Droga ta ciągnie się wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej i wzdłuż wschodniej granicy Polski. To droga, która pomoże nie tylko w połączeniu tych terenów, ale co ważniejsze ma ona pomóc w rozwoju wschodniej części kraju i wschodniej części Unii Europejskiej - dodał.
Kwieciński przypomniał, że w poprzedniej perspektywie finansowej UE trasa ta przez ówczesny rząd PO-PSL została "wyrzucona z finansowania".
- Teraz odcinek po odcinku budujemy tę drogę i bardzo się cieszę, że dzisiaj kolejne kilometry S19 oddajemy do użytku. Cieszę się również z tego, że jest tutaj naprawdę dobra współpraca wszystkich samorządów, bo jednocześnie oddajemy połączenie tej drogi z Rzeszowem. To jest bardzo ważne, żeby budując główne drogi przelotowe zapewnić jednocześnie dostęp do ośrodków miejskich - powiedział wiceminister.
Kwieciński zaznaczył, że w ostatnich latach inwestycje w infrastrukturę koncentrowały się głównie na zachodzie Polski i w centralnej części kraju. - W tej chwili nadszedł czas, żeby te zaległości nadrobić, dlatego rząd zdecydował, żeby jeszcze w tej perspektywie finansowej z użyciem środków unijnych, ale również krajowych intensywnie kontynuować budowę drogi S19 - podkreślił.
Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud. Przy budowie odcinka firmy wykonać musiały m.in. ponad 1 mln m sześc. nasypów (jeden z nasypów liczy ponad 20 metrów i jest jednym z największych w kraju); zużyto 37 tys. m sześc. betonu i ok. 3,8 tys. ton stali.
Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix. Polega ona na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.
W ramach budowy powstała też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny. Całkowita długość Via Carpatia w Polsce wyniesie ok. 760 km.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejne kilometry S19 na Podkarpaciu oddane do ruchu