Firmy, które po wejściu w życie 1 października br. nowych obowiązków związanych z monitoringiem transportu towarów (SENT II), przez pierwsze trzy miesiące nie będą karane - zapowiedział wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś.
- Od pierwszego października br. wchodzi w życie kolejny instrument, którego wprowadzenie ma na celu uszczelnienie poboru podatków, tzw. SENT II (system rejestracji i monitorowania przewozu towarów).
- Zadaniem pierwszej wersji tego instrumentu było rejestrowanie wszystkich towarów tzw. wrażliwych (akcyzowych np. paliw, tytoniu, alkoholu), które są wwożone do Polski.
- Zmiana zakłada śledzenie transportów za pomocą systemu GPS.
- Teraz przewóz będzie monitorowany na terenie całego kraju. Już nie będzie możliwości, jak to miało miejsce poprzednio, zatrzymania się gdzieś na parkingu czy w lesie, podmiana towaru i niezapłacenie podatku - powiedział.
Zapowiedział, że przedsiębiorcy, którzy zajmują się transportem takich towarów, dostaną szansę - trzymiesięczną karencję. - Przez te trzy miesiące nie będą karani. W tym czasie będą mogli bezpłatnie pobrać specjalną aplikację opracowaną w resorcie finansów - powiedział.
Według Banasia przed KAS stoją kolejne wyzwania związane z dalszym zmniejszaniem luki podatkowej i wprowadzaniem nowych instrumentów zmierzających do tego. Szef KAS powiedział, że prowadzone są działania ze strony administracji zmierzające do poprawy ściągalności w CIT, w cenach transferowych.
- Ale możemy zrobić to jeszcze bardziej skutecznie. Powołaliśmy specjalny departament, centrum obsługi i kontroli kluczowych podmiotów. Mamy też duży potencjał, jeśli chodzi o hazard - dodał.
Wiceminister podkreślił, że reforma służb skarbowych i celnych i konsolidacja ich w ramach KAS, która zaczęła się półtora roku temu się udała.
- Te wyniki, które teraz odnotowujemy po 1,5 roku naszej działalności świadczą jednoznacznie o tym, że odnieśliśmy olbrzymi sukces i to jest właściwy kierunek, w którym powinniśmy iść dalej - powiedział wiceminister.
- W 2017 r. w stosunku do 2016 r. zwiększyliśmy ściągalność podatków o prawie 42,5 mld zł, w samym VAT o prawie 30 mld zł. Zmniejszyliśmy lukę podatkową w VAT z 24 proc. do 14 proc. w ciągu jednego roku, a średnia w UE wynosi od wielu lat 15-16 proc. - zauważył.
- Oprócz spraw czysto organizacyjnych, strukturalnych wprowadziliśmy masę rozwiązań legislacyjnych, które szły z nimi równolegle - powiedział.
Banaś wymienił m.in. tzw. pakiet paliwowy, energetyczny, przewozowy, Jednolity Plik Kontrolny, STIR (narzędzie pozwalające monitorować przepływy na rachunkach firm). Dzięki tym rozwiązaniom, jak podkreślił Banaś, udało się zmniejszyć liczbę kontroli z 44 tys. do 23 tys., przy czym wzrosła ich jakość mierzona skutecznością w ściąganiu podatków.
- Z tych kontroli do budżetu trafiło prawie 1,5 mld zł, a zatrzymaliśmy ponad 2 mld zł, które mogły być wyłudzone z budżetu - podkreślił.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejne zmiany dla przewoźników. Fisków będzie z GPS-em śledził ciężarówki