XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Komisja Europejska nie zgodziła się na fuzję Alstomu i Siemensa

Komisja Europejska nie zgodziła się na fuzję Alstomu i Siemensa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska poinformowała w środę, że wydała decyzję zabraniającą połączenia niemieckiego Siemensa i francuskiego Alstomu. Bruksela uznała, że fuzja koncernów mógłby zaszkodzić konkurencji na rynkach kolejowych.

Komisja podkreśliła, że zobowiązania, jakie zaoferowały oba przedsiębiorstwa, są niewystarczające, by zezwolić na ich połączenie.

Ruch Komisji Europejskiej podjęty został wbrew mocnemu lobbingowi ze strony Paryża i Berlina, którym zależało na utworzeniu "europejskiego championa", zdolnego do konkurencji, zwłaszcza z Chinami. Sprawa ta może odgrywać rolę w kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego we Francji i Niemczech.

O konieczności zmiany reguł, tak by umożliwiać tworzenie europejskich championów, mówili 5 lutego wieczorem na wydarzeniu zorganizowanym w Brukseli przez Fundację Konrada Adenauera szefowa niemieckiej CDU Annegret Kramp-Karrenbauer i kandydat na przewodniczącego KE wystawiony przez Europejska Partię Ludową Manfred Weber.

Czytaj także: Wielkiej kolejowej fuzji nie będzie? Chińczycy mogą zacierać ręce

Siemens i Alstom są światowymi liderami w sektorze transportu kolejowego. Obie firmy mają szerokie portfolio produktów i konkurują w przetargach na produkcję i dostawę: taboru dużych prędkości, taboru tradycyjnego i miejskiego (tramwaje, pociągi metra). Firmy produkują też systemy sygnalizacji, które zapewniają kontrolę bezpieczeństwa w sieciach kolejowych.

Fuzja oznaczałaby powstanie giganta o łącznej rocznej sprzedaży na poziomie około 15 mld euro. Podniesienie siły finansowej miałoby pozwolić spółce na skuteczniejsze konkurowanie z największym na świecie producentem pojazdów szynowych, chińskim CRRC.

Wcześniej o tym, że Komisja Europejska zablokuje fuzję, mówił francuski minister finansów Bruno Le Maire. W rozmowie ze stacją telewizyjną France 2 powiedział, iż decyzja ta uniemożliwi powstanie wielkiego europejskiego producenta taboru kolejowego, który mógłby konkurować z chińskim potentatem CRRC i uważa ją za "gospodarczy błąd". "Będzie ona służyć chińskim interesom gospodarczym i przemysłowym" - oświadczył.

Czytaj również: Francuski minister rozwiewa nadzieje na wielką kolejową fuzję

Za fuzją mocno lobbowały rządy Francji i Niemiec. Gdyby doszła ona do skutku, powstała firma zatrudniałaby 60 tys. osób i byłaby drugim co do wielkości producentem pociągów - właśnie za CRRC.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Komisja Europejska nie zgodziła się na fuzję Alstomu i Siemensa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!