Kontenerowy transport morski w Europie i na świecie [RAPORT]

Kontenerowy transport morski w Europie i na świecie [RAPORT]
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Globalni przewoźnicy oraz globalne konglomeraty logistyczne rządzą światowym rynkiem transportu i przeładunków towarów w kontenerach. Kierują się analizą stopy zwrotu z inwestycji i prognozami marż operacyjnych. Nie inaczej jest w przypadku polskich portów z terminalami kontenerowymi. Ma to plusy, ale i niesie pewne niebezpieczeństwo.

Rynek przeładunków towarów w kontenerach zależy od popytu na ich transport, a ten - od koniunktury w światowej gospodarce i wymianie handlowej. Po dwu latach słabych lub wręcz złych (2016), w minionym roku i shipping, i efektywność przeładunków towarów istotnie poprawiły się. Znów większość armatorów, a tym bardziej terminali kontenerowych, zanotowała zyski.
Na podtrzymanie tego trendu w roku bieżącym i 2019 wskazują wyspecjalizowane firmy konsultingowe, analizujące rynek przemysłu morskiego.

Na trend rynkowy wpływa jednak postępująca szybko koncentracja wśród armatorów oraz rosnąca wielkość pojemności statków. W efekcie rośnie presja na jeszcze większą efektywność terminali i wysokie wymagania techniczne. Skutek jest m.in. taki, że od maja tylko na liniach wschód-zachód (w tym Azja-Europa) ze stałych połączeń oceanicznych największych przewoźników skreślonych zostanie kilka portów. Zmieniają się niektóre porty docelowe, zyskując na znaczeniu lub nieco tracąc, co doświadczają od kilku lat np. porty włoskie i hiszpańskie.

Jedyny na Bałtyku terminal głębokowodny, DCT Gdańsk, omijają te złe zjawiska. Przeciwnie, korzysta on na poprawie koniunktury, a port Gdańsk już znalazł się w gronie 30 największych portów z terminalami kontenerowymi.

W dalszej części raportu piszemy o:

  • prognozach przewozów drobnicy w kontenerach,
  • przeładunkach towarów skonteneryzowanych na świecie,
  • największych portach z terminalami kontenerowymi w Europie,
  • o niektórych właścicielach terminali,
  • o miejscu polskich trzech terminali na mapie shippingu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kontenerowy transport morski w Europie i na świecie [RAPORT]

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!