XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Korea Płn. i Korea Płd. rozmawiają o integracji sieci kolejowej

Korea Płn. i Korea Płd. rozmawiają o integracji sieci kolejowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Korea Płn. i Korea Płd. przeprowadziły we wtorek pierwszą rundę rozmów ws. zintegrowania sieci kolejowych obu krajów - podała agencja AFP. Rozmowy odbywały się w Panmundżomie w strefie zdemilitaryzowanej, gdzie pod koniec kwietnia odbył się szczyt obu Korei.

W pierwszej kolejności władze obu państw planują udrożnienie i integrację głównej linii kolejowej łączącej Seul z Pjongjangiem i Sinuiju na granicy Korei Północnej z Chinami. Linia ta została ona zbudowana na początku XX wieku przez Japończyków.

Połączenie zostało przerwane podczas wojny koreańskiej w latach 1950-53. Od czasu zawieszenia broni z 1953 r. oba państwa koreańskie nie są połączone żadną linią kolejową.

Gdyby udało się przywrócić połączenie kolejowe pomiędzy Koreą Płn. i Płd. byłby to przełomowy moment życiu społecznym i gospodarczym obu krajów - pisze AFP, przypominając, że problem zintegrowania sieci kolejowej był przedmiotem wcześniejszych negocjacji między władzami obu Korei.

Podczas poprzedniego okresu ożywienia kontaktów dwustronnych między Koreami, przed 11 lat, podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad ponownym złączeniem Północy z Południem. Ostatecznie, Korea Południowa wybudowała nowoczesny dworzec w mieście Dorasan, dokąd miały przybywać pociągi z KRLD, ale żaden z nich nigdy tam się nie pojawił - pisze AFP.

Na uruchomieniu połączenia kolejowego zależy przede wszystkim Korei Południowej, która jest zainteresowana eksportem swoich towarów do Chin i do Rosji z wykorzystaniem transportu kolejowego.

Seul zamierza zintegrować z główną magistralą kolejową ważny port w Busanie, licząc, że koreańskie towary pojadą trasą Seul-Pjongjand-Sinuiju przez terytorium Chin i Rosji do Europy Zachodniej.

Seul liczy też na to, że istniejąca infrastruktura ułatwi kontakty między społeczeństwami, zasypując przepaść je dzielącą - pisze w komentarzu AFP.

Agencja AFP wskazuje, że jakiekolwiek prace mające na celu budowę zintegrowanych połączeń będą możliwe dopiero po zniesieniu sankcji wobec KRLD. Ponadto, stan techniczny dróg żelaznych w Korei Płn. będzie wymagał wielkich nakładów ze strony Korei Płd. w celu modernizacji infrastruktury.

Czytaj także: Wyliczyli, ile Koree zarobią na pojednaniu. To astronomiczne pieniądze

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Korea Płn. i Korea Płd. rozmawiają o integracji sieci kolejowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!