PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Korzystny dla pasażerów linii lotniczych wyrok ETS

Autor: PAP
26-02-2013 11:17
Korzystny dla pasażerów linii lotniczych wyrok ETS
Fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Pasażer, który z powodu opóźnienia lotu przybył do miejsca docelowego ponad trzy godziny później, ma prawo do odszkodowania, nawet jeśli pierwszy z lotów przesiadkowych był opóźniony o mniej niż trzy godziny - orzekł we wtorek Trybunał Sprawiedliwości.

Trybunał Sprawiedliwości UE (potocznie zwany Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) kilkakrotnie już zajmował się sprawą odszkodowania za opóźnienie lotu i wydawał korzystne dla pasażerów wyroki. Tym razem jednak sprawa była o tyle skomplikowana, że chodziło o lot łączony, czyli z przesiadką, przy czym pierwszy z lotów był opóźniony mniej niż trzy godziny.
Trzygodzinny dopuszczalny limit opóźnienia wynika z unijnego rozporządzenia nr 261/2004. Zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia przewoźnik lotniczy musi zapewnić pasażerowi pomoc, jeżeli lot jest opóźniony o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości między 1500 a 3500 kilometrów.

Oprócz tego pasażer opóźnionego lotu ma prawo żądać odszkodowania na takich samych zasadach, jak w sytuacji, gdyby jego lot był odwołany. Potwierdził to Trybunał w wyroku z 19 listopada 2009 r. (sygn. C-402/07 i C-432/07), w którym orzekł, że pasażerowie opóźnionych lotów mogą żądać odszkodowania, jeśli z powodu opóźnienia przybędą do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny później. Takie zryczałtowane odszkodowanie wynosi 250 euro, 400 euro lub 600 euro, w zależności od dystansu.

Sprawa, którą rozpatrywał we wtorek ETS, dotyczyła kobiety, która zarezerwowała lot z Bremy (Niemcy) przez Paryż (Francja) i Sao Paulo (Brazylia) do Asunción (Paragwaj). Lot z Bremy do Paryża, obsługiwany przez Air France, był opóźniony - samolot wystartował z około dwuipółgodzinnym opóźnieniem. W związku z tym pasażerka nie zdążyła na lot łączony z Paryża do Sao Paulo, również obsługiwany przez Air France. W efekcie wyleciała do Sao Paulo później i nie zdążyła na planowany pierwotnie lot łączony do Asunción. Do miejsca docelowego przybyła z jedenastogodzinnym opóźnieniem.

Kobieta zażądała w niemieckim sądzie odszkodowania i wygrała - sąd przyznał jej 600 euro. Wyrok ten zaskarżyły linie Air France, ale niemiecki federalny sąd najwyższy nie wydał wyroku, tylko zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy pasażer może żądać odszkodowania, gdy wylot był opóźniony o mniej niż trzy godziny, lecz na skutek tego pasażer przybył do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.