XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

KRD: długi polskich przewoźników wzrosły do ponad 925 mln zł

KRD: długi polskich przewoźników wzrosły do ponad 925 mln zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Długi polskich przewoźników przekraczają 925 mln zł – wynika z raportu Krajowego Rejestru Długów. Zadłużenie, jak dodano, wzrosło w ciągu roku o blisko 40 proc. Rekordzista – przedsiębiorca ze Śląska - ma do oddania 5,74 mln zł.

  • W maju 2017 roku 21 tys. przewoźników było zadłużonych na 664 mln zł. Aktualnie w bazie danych Krajowego Rejestru Długów widnieje 23,7 tys. firm transportowych, których łączny dług przekracza 925 mln złotych.
  • Najgorzej z regulowaniem zobowiązań radzą sobie przewoźnicy z Mazowsza - wyliczono. Ponad 4,1 tys. firm przewozowych z tego regionu musi oddać wierzycielom 170 mln zł. Na drugiej pozycji są przedsiębiorcy z Górnego Śląska. Trzecie miejsce zajmują firmy z Wielkopolski.
  • Najwięcej firmy transportowe są winne branżom: windykacyjnej (wobec której są zadłużone na 359,5 mln zł), finansowej (295,5 mln zł), paliwowej 37,2 mln zł.

"W maju 2017 roku 21 tys. przewoźników było zadłużonych na 664 mln zł. Aktualnie w bazie danych Krajowego Rejestru Długów widnieje 23,7 tys. firm transportowych, których łączny dług przekracza 925 mln złotych" - czytamy.

Najgorzej z regulowaniem zobowiązań radzą sobie przewoźnicy z Mazowsza - wyliczono. Ponad 4,1 tys. firm przewozowych z tego regionu musi oddać wierzycielom 170 mln zł. Na drugiej pozycji są przedsiębiorcy z Górnego Śląska. W tym województwie działa 3,2 tys. zadłużonych firm transportowych, które mają do spłacenia 118 mln zł. Trzecie miejsce zajmują firmy z Wielkopolski - pracuje tam 2,5 tys. zadłużonych przewoźników, których dług sięga 104 mln zł. Z kolei najmniej nieuregulowanych zobowiązań mają przewoźnicy z woj. opolskiego. Pół tysiąca tamtejszych przedsiębiorców nie oddało wierzycielom 16,9 mln zł.

Według prezesa Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adama Łąckiego zadłużone przedsiębiorstwo transportowe ma na koncie średnio 5 niespłaconych zobowiązań o wartości 39 tys. zł. "Są jednak i takie przedsiębiorstwa, których sytuacja finansowa jest jeszcze gorsza. Mowa chociażby o niechlubnym rekordziście - przedsiębiorcy ze Śląska, a konkretnie z Dąbrowy Górniczej, którego dług wynosi 5,74 mln zł" - wskazał cytowany w raporcie Łącki. Dodał, że pieniądze powinien oddać jednemu wierzycielowi - spółce transportowej, wobec której nie uregulował 11 zobowiązań.

Najwięcej firmy transportowe są winne branżom: windykacyjnej (wobec której są zadłużone na 359,5 mln zł), finansowej (295,5 mln zł), paliwowej 37,2 mln zł.

Ale, jak wskazuje KRD, jest też druga strona medalu. "Firmy transportowe same padają ofiarą nieuczciwych kontrahentów, którzy nie płacą za wykonaną usługę. W sumie dłużnicy przewoźników mają do oddania 168 mln złotych" - czytamy.

Z płatności firmom transportowym nie wywiązali się przedsiębiorcy z branży handlu hurtowego i detalicznego (54,8 mln zł), przedsiębiorstwa budowlane (46 mln zł), a także firmy przewozowe (29,3 mln zł).

W ocenie autorów raportu utrudnieniem dla polskiej branży transportowej mogą okazać się zmiany w zasadach zatrudniania kierowców jeżdżących po unijnych drogach, czyli dyrektywa o pracownikach delegowanych. Jak wyjaśnił cytowany w raporcie Mirosław Sędłak, zarządzający programem Rzetelna Firma, jeśli przepisy wejdą w życie, przedsiębiorca, który wyśle kierowcę z transportem za granicę Polski, będzie musiał wypłacić mu wynagrodzenie na takich zasadach, na jakich otrzymują je pracownicy miejscowi, uwzględniając przy tym m.in. premię.

"To oznacza, że pracodawca delegujący pracownika będzie musiał zapłacić mu nie tylko stawkę minimalną obowiązującą w danym kraju, ale też identyczne dodatki, jakie otrzymują tamtejsi kierowcy. Dlatego polscy przewoźnicy już teraz spodziewają się horrendalnych podwyżek kosztów usług przewozowych, co siłą rzeczy przełoży się na wzrost ich cen, a tym samym zmniejszy konkurencyjność polskich przewoźników na unijnych rynkach" - zaznaczył Sędłak.

Raport "Polski transport hamowany przez unijne przepisy i rekordowe długi" powstał w oparciu o dane KRD z czerwca 2018 r. Partnerem raportu jest Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KRD: długi polskich przewoźników wzrosły do ponad 925 mln zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!