PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Królewska poczta bez Polaków?

Autor: polishexpress.co.uk
13-03-2009 13:55
Królewska poczta bez Polaków?

Brytyjska poczta z charakterystycznym czerwonym logo to jeden z najstarszych tego typu urzędów na świecie. Jej początki sięgają pierwszej połowy XVI wieku, kiedy król Henryk VII powołał urząd „Master of the Posts”, niecałe sto lat później przekształcony w Royal Mail.

Dziś instytucja jest prywatną firmą kontrolowaną przez państwo i działającą na uprzywilejowanych zasadach. Każdego dnia (z wyjątkiem weekendów i świąt) dostarcza prawie 85 mln przesyłek - listów i paczek, korzystając z sieci 15 tys. urzędów pocztowych w kraju - informuje portal polishexpress.co.uk.
W zeszłym tygodniu rząd Gordona Browna zapowiedział sprzedaż jednej trzeciej udziałów Royal Mail, które mają trafić w prywatne ręce. Zarobione w ten sposób pieniądze miałyby posłużyć modernizacji instytucji. Obecnie, na tle innych europejskich poczt, brytyjska wyraźnie zostaje w tyle i, jak twierdzi rząd, bez restrukturyzacji może nie przetrwać nadchodzących lat.

Skąd obecne kłopoty? Rynek pocztowy maleje na skutek upowszechnienia się poczty elektronicznej. Dodatkowym problemem jest deficyt w funduszu emerytalnym RM, sięgający w tej chwili prawie 6 mld funtów. Raport opublikowany przez rząd wskazuje, że bez wprowadzenia zmian, deficyt emerytalny będzie się pogłębiał, pochłaniając w całości zyski instytucji.

Proponowane zmiany zakładają przeniesienie kosztu pocztowych emerytur na podatników oraz stworzenie specjalnego funduszu chroniącego RM przed przyszłą konkurencją (rynek pocztowy w UK jest otwarty dla konkurencji od trzech lat, chociaż RM pozostaje głównym dostarczycielem przesyłek).

Plany rządu wzbudzają jednak szereg kontrowersji, głównie w szeregach rządzącej Partii Pracy. Posłowie z ugrupowania Labour wspólnie ze związkami zawodowymi obawiają się, że restrukturyzacja oznacza głównie zwolnienia i to w momencie, kiedy rząd powinien zdecydowanie chronić miejsca pracy. Związki zawodowe podają, że RM zarobiła w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy 2008 roku 255 mln funtów, co oznacza, że instytucja jest zdrowa i może nadal działać na obecnych zasadach.

Rząd premiera Browna odpowiada, że nie ma innej możliwości zapobieżenia kłopotom firmy, a ewentualne podniesienie cen usługi (czyli znaczków pocztowych, obecnie najtańszych w Europie) nie jest w stanie znacząco podnieść zysków RM, ponieważ Brytyjczycy konsekwentnie przestają korzystać z usług poczty na rzecz komunikacji elektronicznej. Poprawa jakości usług może nastąpić jedynie po zainwestowaniu dużych środków w technologie, a tego - zdaniem rządu - nie da się sfinansować bez sprzedaży części spółki.

W szeregach Royal Mail pracują również nasi rodacy. Chociaż w Polsce zatrudnienie na poczcie kojarzy się z bardzo niskimi zarobkami, to w UK sytuacja listonoszy jest znacznie lepsza.

Rząd planuje sprzedaż części RM już latem tego roku, chociaż wpierw musi przeprowadzić przez parlament odpowiednią ustawę. Zmiany popierają Liberalni Demokraci oraz Partia Konserwatywna. Wstępne zainteresowanie kupnem kawałka RM wykazała już duńska firma pocztowa TNT.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.