Kto zapłaci za nowe normy emisji CO2 dla tirów?

Kto zapłaci za nowe normy emisji CO2 dla tirów?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do 2030 r. producenci europejskich samochodów ciężarowych będą musieli zmniejszyć emisję CO2 sprzedawanych pojazdów o jedną trzecią. Do 2025 roku nowe samochody ciężarowe będą musiały emitować o 15 proc. mniej CO2 w porównaniu do emisji z roku 2019. Takie rozwiązania zostały właśnie przyjęte przez Unię Europejską.

− Celem nowych przepisów jest wsparcie działań na rzecz klimatu i ochrony środowiska. Chociaż tylko 5 procent pojazdów na unijnych drogach to samochody ciężarowe, to jednak odpowiadają one za ponad 20 procent emisji - mówi Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich.

− Co w skali całej Unii oznacza 6-procentowy udział – mówi gość radiowej Jedynki.

− Mają je już Chiny, Stany Zjednoczone, Kanada i Japonia. Wkrótce podąży za nimi Unia Europejska - dodaje Piotr Skubisz

Jak wyjaśnia, od 2025 r. nowe ciężarówki będą musiały emitować o 15 proc. mniej dwutlenku węgla, a od 2030 r – o 30 proc. mniej.

− Przeliczając te normy na koszty paliwa, to od 2025 r. będą one o 25 tys. euro mniejsze na jedną ciężarówkę, a od 2030 r. aż o 60 tys. euro – mówi gość radiowej Jedynki.



Jak dodaje, to nie firmy transportowe odpowiadają za emisję CO2, ale firmy produkujące ciężarówki, które nie realizowały norm, które miały obniżać emisję CO2 i tym samym ilości spalanego paliwa.

Komisja Europejska nałożyła na nich karę w wysokości prawie 4 miliardów euro.

Nowe silniki i normy oznaczają wzrost cen samochodów

− Po wprowadzeniu tego rozporządzenia wzrosną ceny nowych aut - uważa Piotr Mikiel ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Ale dodaje, że dziś nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć – i ile.

Czy zdrożeją usługi transportowe?

− Z pewnością będą musiały podrożeć usługi transportowe  - przewiduje Piotr Mikiel.

− A to oznacza, że zapłacą za to również konsumenci przewożonych towarów – mówi Mikiel.
O wyznaczenie norm dla emisji CO2 i obowiązek sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych apelowały duże, międzynarodowe firmy oraz przedsiębiorstwa logistyczne. Wskazywały, że łatwiej im będzie wówczas osiągnąć cele związane z ochroną klimatu i zmniejszeniem zużycia paliwa.

Regulacje wymagają jeszcze formalnego zatwierdzenia przez ministrów krajów członkowskich i europarlamentarzystów na sesji plenarnej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kto zapłaci za nowe normy emisji CO2 dla tirów?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!