XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Lokomotywy: Mniej zakupów, więcej w leasing

Lokomotywy: Mniej zakupów, więcej w leasing
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Potrzeby taborowe polskich przewoźników są bardzo duże. Jednak brak środków na pozyskiwanie nowych jednostek i dążenie do oszczędzania także na modernizacjach już posiadanych lokomotyw sprawia, że poszczególni operatorzy niezbyt optymistycznie oceniają swoje możliwości w nadchodzących latach. Z drugiej strony jednak na znaczeniu zyskiwać będzie branie maszyn w leasing od wyspecjalizowanych firm lub też od samych producentów, którzy powoli zmieniają swoją politykę w tym zakresie.

Zakupy i modernizacje

Jak się wynika z badań rynku przewoźników pasażerskich i towarowych pod kątem ich planów modernizacyjnych i zakupowych, preferencji technicznych i sposobów finansowania w perspektywie jednego roku i trzech lat, przeprowadzanyhc przez VIS Systems, według ich zamiarów w nadchodzącym roku zmodernizowane ma zostać przynajmniej 20 lokomotyw elektrycznych oraz 10 spalinowych. Są to w większości maszyny liniowe (24), a jedynie niewielka część z nich przeznaczona jest do pracy manewrowej. Liczby te są bardziej obiecujące, jeśli brać pod uwagę okres kolejnych trzech lat. Do modernizacji ma trafić 78 lokomotyw spalinowych oraz 40 elektrycznych. 70 z nich to jednostki manewrowe, a 48 - liniowe. W dłuższej perspektywie czasowej proporcje więc się odwracają.

W ciągu roku działający w Polsce przewoźnicy chcą kupić łącznie 32 nowe lokomotywy. 17 z nich mają stanowić jednostki elektryczne, a 15 - spalinowe. Tutaj również zdecydowaną większość mają stanowić lokomotywy przeznaczone do pracy liniowej - 27 sztuk. Tylko pięć ma być jednostkami manewrowymi. - Plany zakupu nowych lokomotyw manewrowych występują w naszych ankietach po raz pierwszy - mówi Hubert Stępniewicz z VIS Systems. W perspektywie czasowej trzech lat operatorzy planują natomiast pozyskanie 35 lokomotyw, z czego 30 elektrycznych i tylko pięć spalinowych. Co ciekawe, wszystkie one mają być przeznaczone do pracy liniowej. Ponad 70% ankietowanych przewoźników stwierdziło, że preferuje przede wszystkim lokomotywy 4-osiowe, a prawie 30% wybiera maszyny 6-osiowe.

Rosnące znaczenie leasingu

Zdecydowana większość przedstawicieli operatorów wskazała na leasing jako drogę pozyskania nowych lokomotyw dla zaspokojenia swoich potrzeb przewozowych. 60% z nich wybrało taką opcję, reszta preferuje zakup na własność za pieniądze firmy lub z kredytu. - W tym roku blisko dwie trzecie przewoźników zadeklarowały, że będą wykorzystywać zewnętrzne źródła finansowania zakupu lokomotyw. Oddaje to klimat pesymizmu na rynku, gdyż w zeszłym roku proporcje były odwrotne - większość przewoźników planowała kupować tabor za gotówkę - wskazał Stępniewicz.

W ostatnich latach na rynku pojawiło się kilka ciekawych projektów polskich podmiotów, którym udało się stworzyć zupełnie nowe lokomotywy, znane pod nazwami handlowymi Dragon, Griffin i Gama. W wyniku poszerzania kompetencji zarówno nowosądeckiego Newagu (który dokonał unifikacji nazewnictwa w swojej grupie kapitałowej, w wyniku czego dotychczasowe ZNLE Gliwice funkcjonują obecnie pod nazwą Newag Gliwice) oraz Pesy Bydgoszcz działający na polskiej sieci kolejowej operatorzy mają wreszcie realny wybór pomiędzy konstrukcjami zagranicznymi i krajowymi. Według tegorocznych badań VIS Systems 20% z nich rozważa zakup polskich lokomotyw, kolejne 20% wskazuje na rozwiązania europejskie. 60% przewoźników nie ma wyrobionego zdania, co wskazuje na spory potencjał rynkowy do zagospodarowania. Ciekawie wypada porównanie tych wartości ze wskazaniami z 2012 r. Wówczas aż 44% operatorów wskazywało na polskie lokomotywy jako rozważany wariant, 22% - maszyny europejskich producentów, a bez zdania w tej kwestii pozostawało 33% firm. Trudno pokusić się o ocenę takiego stanu rzeczy, ale z pewnością ma na niego wpływ poszerzanie wachlarza ofert zarówno przez specjalistyczne firmy leasingowe, które zapowiadają ofensywę w naszej części Europy, jak i nowe pomysły tak krajowych, jak i zagranicznych producentów. - Potencjał rynków polskiego, czeskiego i słowackiego razem wziętych jest większy niż rynku niemieckiego. Są one dla nas bardzo ważne, posiadają spore możliwości modernizacyjne i stanowią część gospodarki regionu cechującego się dużym wzrostem makroekonomicznym - podkreślał podczas konferencji Fabien Rochefort, CEO firmy leasingowej Akiem.

Coraz częściej poszczególni producenci prezentują się jako firmy mogące oferować lokomotywy "z półki" - przygotowując je bez podpisanych kontraktów, dzięki czemu w razie zawarcia umowy mogą je dostarczyć niemal natychmiast. Taką drogą podążył niemiecki Siemens. Nowosądecki Newag natomiast poleca własne usługi jako spółka stawiająca nie tylko na produkcję, ale także mogąca oddawać w leasing posiadany przez siebie tabor.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lokomotywy: Mniej zakupów, więcej w leasing

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!