Lotnisko w Singapurze pomoże zbudować Centralny Port Komunikacyjny?

Lotnisko w Singapurze pomoże zbudować Centralny Port Komunikacyjny?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Lotnisko Changi w Singapurze, obok Korei i Chin, to jedno z potencjalnych partnerów przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego - oznajmił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Jego zdaniem ewentualny udział zagranicznych partnerów może uczynić tę inwestycję bardziej efektywną i dochodową.

  • CPK ma powstać między Łodzią i Warszawą.
  • Nowe lotnisko docelowo ma obsługiwać około 100 mln pasażerów rocznie.
  • Budowa CPK ma potrwać do końca 2027 roku.

Mikołaj Wild przebywa w Singapurze w związku z oficjalnym uruchomieniem przez PLL LOT bezpośredniego połączenia między Warszawą a Singapurem. W czwartek 17 maja z tej okazji odbyła się oficjalna gala narodowego przewoźnika.

"Lotnisko Changi w Singapurze, obok Korei i Chin, to jedno z potencjalnych partnerów przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mówimy to dlatego, że to co ciekawe dzieje się na rynku lotniczym, najciekawsze projekty, dzieją się właśnie w Azji. I Changi Airport jest właśnie tego przykładem" - powiedział dziennikarzom Wild podczas gali PLL LOT, który w czwartek spotkał się m. in. z przedstawicielami singapurskiego portu.

Jak dodał, "jest duża otwartość ze strony Singapuru na udział w naszym przedsięwzięciu. Zobaczymy, jakie będą dalsze kroki. Po dzisiejszym spotkaniu, po dzisiejszych rozmowach po pierwsze utwierdzamy się w przekonaniu, że idziemy w dobrym kierunku, ponieważ entuzjazm, który tutaj obserwujemy przekracza niekiedy entuzjazm, który możemy zaobserwować w Polsce. Ale jednocześnie jest to też bardzo atrakcyjny benchmark, punkt odniesienia przy myśleniu o nowym lotnisku".

Czytaj również: Amerykański generał chwali Centralny Port Komunikacyjny

Wild przekazał, że rozmowy były prowadzone zarówno z Enterprise Singapore, jak i z przedstawicielami lotniska Changi.

Wiceminister podkreślił, że singapurskie lotnisko, jak i sam Singapur, to "wyjątkowe miejsce na mapie świata. "To jedno z najbardziej wzorcowych lotnisk na kuli ziemskiej, które od lata wygrywa różnego rodzaju ratingi, ponieważ jest skoncentrowane na obsłudze pasażera. Jest ono świetnie zorganizowane. Także sposób zaprojektowania i przygotowania terenów wokół lotniska jest imponujący. Lotnisko ma także polski element - zostało zaprojektowane przez polskiego architekta (Krystyn Olszewski - red.), z czego możemy być dumni" - powiedział Wild.

Jak zaznaczył, lotnisko Changi jest jednym z kluczowych inspiracji dla budowy CPK, i nie wyobraża sobie, aby każdy, kto myśli o stworzeniu innowacyjnego portu, tutaj się nie zjawił.

Czytaj także: CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa na mapie świata

Zdaniem Wilda, port ten, który jest hubem, czyli lotniskiem przesiadkowym, zapewnia maksymalny komfort, wygodę pasażerom, którzy spędzają czasem kilka godzin w oczekiwaniu na swój dalszy rejs.

"Nie chodzi o szczegóły, jak fakt pokrycia całego lotniska dywanem, żeby stuk obcasów nie powodował dyskomfortu. Chodzi o takie zaprojektowanie całego lotniska, aby było ono wygodne i atrakcyjne dla pasażerów, którzy są również klientami. Ponad połowa dochodów lotniska Changi pochodzi z dochodów pozalotniczych" - wyjaśnił. W ocenie wiceministra, to co jest wyjątkowe w singapurskim lotnisku, a także w innych niektórych lotniskach w Chinach, to jest sposób zorganizowania, przeprowadzania inwestycji, aby przynosiła ona maksymalne dochody.

"To jest pewne unikalne know-how, z którym wiążą się oczywiście sposób przeprowadzenia całego procesu inwestycyjnego. Ponieważ inaczej niż ma to miejsce w naszej części świata, przy przygotowywaniu tego rodzaju inwestycji, poświęca się bardzo dużo czasu na ten etap przedprojektowy, na etap zaplanowania, przygotowania inwestycji w taki sposób, aby była ona jak najbardziej efektywna - nie tylko kosztowo, ale też, aby była do zrealizowania w jak najkrótszym czasie i w jak najmniej obciążający sposób" - tłumaczył.

Zdaniem Wilda, " klucze do sukcesu CPK są w Polsce. Ewentualny udział zagranicznych partnerów może uczynić tę inwestycję bardziej efektywną, przyjazną dla pasażerów i bardziej dochodową" - podkreślił.

Senat 16 maja bez poprawek przyjął specustawę dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz ustawa czeka na podpis prezydenta.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 mln. Ma on powstać na około 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r. Specustawa nie rozstrzyga tego, gdzie powstanie nowe lotnisko. Rząd w rozporządzeniu określić ma maksymalny teren, na którym mają być prowadzone inwestycje. Ustawa składa się z dwóch części: prawnego umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz spółki celowej, której zadaniem będzie budowa portu; druga część poświęcona jest procesowi inwestycyjnemu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lotnisko w Singapurze pomoże zbudować Centralny Port Komunikacyjny?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!