Luxtorpeda na kolei nie tylko dla firm z Polski

Luxtorpeda na kolei nie tylko dla firm z Polski
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Każdy może wystartować w konkursie na Luxtorpedę, ale najbardziej ucieszy nas polska firma - oznajmił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Dodał, że nowoczesne pociągi mogą pojawić się na torach za 4-5 lat.

Jak mówił Bittel, wszystkie podmioty, które będą się czuły na siłach, będą mogły wystartować w konkursie ogłoszonym przez NCBiR i PKP Intercity na projekt i wykonanie Luxtorpedy 2.0.

"Trzeba tylko spełnić warunki konkursu, a tam nie ma wpisanego ograniczenia związanego z położeniem geograficznym czy też narodowością kapitału" - dodał wiceminister.

Zaznaczył, że "kierunek jest taki, aby polscy podwykonawcy mogli się rozwijać, a też próbować technologicznie podnosić poziom, abyśmy mogli jak najwięcej polskich części mieć w tych pojazdach".

Czytaj również: Minister zapowiedział ogromne wydatki na kolei. Konieczny będzie monitoring

Bittel przypomniał, że "od początku wszystkiego nie da się zaprojektować". "Produkowane w Polsce pojazdy z Pesy czy Newagu są produkowane w oparciu o komponenty ściągane z różnych stron".

Zauważył, że "oczywiście największą radość sprawi nam wygrana naszego polskiego podmiotu".

Wiceminister przypomniał, że najnowsze pociągi, jeżdżące po polskich torach, kupiono we Włoszech. "W przypadku Pendolino mamy zespół serwisantów, którzy pracują na bieżąco przy składach". "Ale gdy zdarzy się wypadek poważny, jaki zdarzył się np. w okolicach Ozimka k. Opola w ub. roku, to serwis bieżący tego nie obejmuje. I skład Pendolino, zamiast jeździć i zarabiać, od roku już czeka na naprawę i jeszcze przynajmniej rok, a nawet może dwa lata, potrwa ta naprawa" - zwrócił uwagę wiceminister.

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 roku przez rząd.

Czytaj także: PKP Intercity z NCBR szukają innowacyjnego taboru kolejowego

W zeszłym tygodniu PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC. Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Luxtorpeda na kolei nie tylko dla firm z Polski

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!