Należy uregulować instytucję pośrednika w transporcie drogowym, w ramach przepisów Unii Europejskiej - oznajmił wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz, który poruszył tę kwestię na ostatnim forum transportowym w Luksemburgu. Zauważył, że pośrednicy często nie wytwarzają wartości dodanej, natomiast powodują wzrost cen.
Zauważył, że dodatkowo "pośrednicy nie biorą na siebie odpowiedzialności za wykonywany przewóz". "Pośrednik nie ponosi też ryzyka wynikającego z wykonywanej operacji, a także nie potrzebuje licencji, certyfikatów, co powoduje, że nie ponosi kosztów z tym związanych". "Warto, by przy okazji dyskusji nad nowymi rozwiązaniami w Pakiecie Mobilności, które mogą podnieść koszty funkcjonowania polskich przewoźników na rynku europejskim poruszyć kwestię pośrednika" - dodał Chodkiewicz.
Zdaniem wiceministra "pośrednik nie powinien mieć prawa przekazywania zlecenia przewozowego kolejnemu pośrednikowi, a jedynie przewoźnikowi faktycznie wykonującemu przewóz drogowy". "Ograniczy to prowizje pośredników i stworzy szansę dla uzyskania właściwej kwoty przewoźnego należnej przewoźnikowi" - zaznaczył.
"Należy uregulować maksymalną wysokość prowizji pośrednika" - powiedział Chodkiewicz. "Jej wysokość wymaga pogłębionej analizy, mając na uwadze, że może być ona zróżnicowana w zależności od tego, czy pośrednik jest spedytorem wykonującym ważne czynności spedycyjne czy też jedynie pośrednikiem" - podał wiceminister.
"W niektórych przypadkach kwota należna przewoźnikowi mogłaby sięgać 90 proc. ceny wynikającej z kontraktu przewozowego" - określił Chodkiewicz.
"Polska postuluje, aby pośrednictwo w transporcie drogowym zostało prawnie uregulowane w ramach przepisów UE, np. poprzez uzupełnienie Pakietu Mobilności o odpowiednią dyrektywę lub rozporządzenie w tej sprawie" - powiedział Chodkiewicz.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Marek Chodkiewicz chce zmian dot. pośredników w transporcie drogowym