Marek Gróbarczyk: Gdańsk zyska Port Centralny

Marek Gróbarczyk: Gdańsk zyska Port Centralny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W przypadku portu w Gdańsku, projektujemy budowę Portu Centralnego na Zatoce Gdańskiej, w Gdyni - budowę portu zewnętrznego, a w przypadku Portu Szczecin-Świnoujście - budowę terminalu kontenerowego - zapowiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Marek Gróbarczyk w rozmowie z "Naszym Dziennikiem" powiedział m.in. o przyczynach wzrostu przeładunków, jaki w ubiegłym roku odnotowały największe polskie porty. "Z jednej strony to rezultat tego, że zleceniodawcy, armatorzy, poszukują tańszych szlaków, z bezpośrednim dostępem do poszczególnych krajów. A z drugiej - poprawy infrastruktury portów, w związku z czym jesteśmy w stanie przyjmować więcej statków i do tego większych, w tym tych wyspecjalizowanych" - stwierdził.

Według niego, na lepsze wyniki portów wpływ ma też "wysoka dynamika wzrostu gospodarczego" w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, która spowodowała popyt na większe ilości ładunków.

Pytany, czy Polska ma plan, jak poprawić konkurencyjność portów, Gróbarczyk odparł, że "plan rozwoju polskich portów obejmuje strategię dla wszystkich naszych portów".

"W przypadku portu w Gdańsku, który ma największy potencjał, projektujemy budowę Portu Centralnego na Zatoce Gdańskiej, w Gdyni - budowę portu zewnętrznego, czyli wysunięcie terminalu w stronę morza. A w przypadku Portu Szczecin-Świnoujście - budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu i pogłębienie do 12,5 m toru żeglugowego tak, aby umożliwić wejście do Szczecina większym jednostkom" - powiedział minister.

Zapewnił, że przedsięwzięcia te już są realizowane.

Jak dodał, rząd chce wspierać rozwój gospodarki morskiej za pośrednictwem przygotowywanego Morskiego Funduszu Inwestycyjnego, który ma umożliwić zasilenie tanimi kredytami czy subwencjami małe porty tak, "aby mogły rozwijać się w zakresie przeładunków, wykorzystując przede wszystkim swój potencjał portowy, a nie deweloperski".

Dopytywany o to, na jakim etapie jest realizacja planu odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego, Gróbarczyk poinformował, że w polskich stoczniach "jesteśmy na poziomie przerobu 25-30 tys. ton" stali, a docelowo ma to być wielkość sprzed 2008 roku, czyli 500 tys. ton.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!