Wzrost naszej firmy wiążę się z dywersyfikacją usług i uniezależnieniem się od towarów masowych. Nadal stanowią one znaczną pozycję w naszym portfolio, ale już nie dominują. Dalszy rozwój kolei w Polsce uzależniony jest od kilku warunków; także od zmian w polityce udostępniania infrastruktury - mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.
Dzięki czemu przewozy towarów koleją wzrosły w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku o blisko 10 proc? Nastąpił jej renesans?
- Wielkość przewozów towarowych jest zwykle odzwierciedleniem stanu gospodarki. Dlatego ich wzrostu należy doszukiwać się we wzroście PKB.
Jednak już od wielu lat niekorzystne warunki dostępu do publicznej infrastruktury transportowej, które dotykają transportu kolejowego, powodują, iż cały wzrost pracy przewozowej - wynikający właśnie ze wzrostu gospodarczego - jest zasadniczo konsumowany przez transport drogowy. Także dlatego, że korzysta on z dróg publicznych nie ponosząc kosztów związanych z ich utrzymaniem.
Więc zapytam jeszcze raz: skąd zatem tak duży skok wskaźników na kolei?
- Obserwujemy dość znaczny wzrost przewozów towarów wysoko przetworzonych w kontenerach i to zarówno na osi wschód-zachód, jak i północ-południe.
Jednak największym źródłem wzrostu jest fala przewozów materiałów budowlanych, co wynika z intensywnej realizacji programu modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej, finansowanego głównie z funduszy UE.
Czy zatem statystyka nie prowadzi nas tu na manowce?
- Tak. Z jednej bowiem strony, intensywny program remontowy PKP PLK wywołuje spore potoki ładunków masowych, takich jak kruszywa, przewożonych zwykle na dość duże odległości, ale z drugiej - zamykanie poszczególnych odcinków linii powoduje konieczność korzystania z objazdów, co przecież wydłuża trasy przewozu i zwiększa pracę przewozową. Czyli prowadzi do poprawy wskaźników.
W dalszej części rozmowy o specyfice działania DB Cargo Polska, perspektywach rozwoju kolei w naszym kraju i wsparciu udzielanym kolejom zagranicą.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Marek Staszek, DB Cargo Polska: rozwój kolei zablokowany przez wysokość opłat za dostęp do torów