Marek Staszek, DB Cargo Polska: rozwój kolei zablokowany przez wysokość opłat za dostęp do torów

Marek Staszek, DB Cargo Polska: rozwój kolei zablokowany przez wysokość opłat za dostęp do torów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wzrost naszej firmy wiążę się z dywersyfikacją usług i uniezależnieniem się od towarów masowych. Nadal stanowią one znaczną pozycję w naszym portfolio, ale już nie dominują. Dalszy rozwój kolei w Polsce uzależniony jest od kilku warunków; także od zmian w polityce udostępniania infrastruktury - mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

 

Dzięki czemu przewozy towarów koleją wzrosły w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku o blisko 10 proc? Nastąpił jej renesans?


- Wielkość przewozów towarowych jest zwykle odzwierciedleniem stanu gospodarki. Dlatego ich wzrostu należy doszukiwać się we wzroście PKB.

Jednak już od wielu lat niekorzystne warunki dostępu do publicznej infrastruktury transportowej, które dotykają transportu kolejowego, powodują, iż cały wzrost pracy przewozowej - wynikający właśnie ze wzrostu gospodarczego - jest zasadniczo konsumowany przez transport drogowy. Także dlatego, że korzysta on z dróg publicznych nie ponosząc kosztów związanych z ich utrzymaniem.

Więc zapytam jeszcze raz: skąd zatem tak duży skok wskaźników na kolei?


- Obserwujemy dość znaczny wzrost przewozów towarów wysoko przetworzonych w kontenerach i to zarówno na osi wschód-zachód, jak i północ-południe.

Jednak największym źródłem wzrostu jest fala przewozów materiałów budowlanych, co wynika z intensywnej realizacji programu modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej, finansowanego głównie z funduszy UE.

Czy zatem statystyka nie prowadzi nas tu na manowce?


- Tak. Z jednej bowiem strony, intensywny program remontowy PKP PLK wywołuje spore potoki ładunków masowych, takich jak kruszywa, przewożonych zwykle na dość duże odległości, ale z drugiej - zamykanie poszczególnych odcinków linii powoduje konieczność korzystania z objazdów, co przecież wydłuża trasy przewozu i zwiększa pracę przewozową. Czyli prowadzi do poprawy wskaźników.

W dalszej części rozmowy o specyfice działania DB Cargo Polska, perspektywach rozwoju kolei w naszym kraju i wsparciu udzielanym kolejom zagranicą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Marek Staszek, DB Cargo Polska: rozwój kolei zablokowany przez wysokość opłat za dostęp do torów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!