XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 21 godz
  • 12 min
  • 31 sek

Mieszkańcy Mazowsza podzieleni w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

  • Grzegorz Dyjak
  • Opublikowano: 22 maja 2019 - 13:55 | Zaktualizowano: 22 maja 2019 - 13:56
Blisko połowa mieszkańców woj. mazowieckiego (45 proc.) postrzega pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pozytywnie, przy 42 proc. głosów przeciwnych - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we współpracy z Warszawskim Forum Samorządowym.
  • Badanie "Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu” zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów.
  • Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
  • Do końca 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.

    Jak wynika z raportu, wśród mieszkańców województwa mazowieckiego wiedzę na temat projektu budowy CPK ma aż 92 proc. badanych, a jedynie 1 proc. ankietowanych nie słyszało o tym projekcie. Większą znajomością rządowych planów wykazują się mieszkańcy Warszawy i okolicznych powiatów (94 proc.), niż pozostałych części Mazowsza (89 proc.).  

    - Odkąd Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekty budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozbudowy Portu Lotniczego w Radomiu, mieszkańcy Mazowsza żyją w niepewności co do kształtu rynku lotniczego w regionie. Budowa CPK przyczyni się bowiem prawdopodobnie do zamknięcia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. A lotnisko to od lat doceniane jest przez mieszkańców za swoją dogodną lokalizację - mówi przewodniczący Warszawskiego Forum Samorządowego Grzegorz Gruchalski.


Mazowsze za CPK, Warszawa przeciw


Mieszkańcy województwa mazowieckiego, którzy słyszeli o projekcie CPK, są podzieleni w ocenie rządowych planów.

Blisko połowa ankietowanych (45 proc.) postrzega plany pozytywnie, jednak przeciwników jest niewiele mniej (42 proc.). Wyraźnie widoczna jest różnica głosów między mieszkańcami Warszawy i gmin ościennych a resztą województwa. Mieszkający w stolicy w większości nie popierają pomysłu utworzenia CPK w gminie Baranów - 51 proc. jest przeciwne budowie nowego lotniska, a 35 proc. jest za realizacją inwestycji. Z kolei 55 proc. ankietowanych Mazowszan mieszkających poza aglomeracją warszawską ocenia projekt pozytywnie.

Pośród badanych mieszkańców Mazowsza, którzy słyszeli o projekcie CPK, 69 proc. ma negatywny stosunek do planów likwidacji Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina (pomysł raczej źle ocenia 24 proc. respondentów, a zdecydowanie źle – 45 proc.). Grupa ankietowanych, która zdecydowanie dobrze postrzega zamknięcie stołecznego lotniska dla ruchu pasażerskiego, stanowi zaledwie 3 proc. (raczej dobrze – 12 proc.). Sceptyczny stosunek do wygaszenia lotniska na Okęciu jest szczególnie widoczny w aglomeracji warszawskiej. Zdecydowanie złą opinię na temat tych planów wyraża aż 56 proc. mieszkańców, a 21 proc. uważa pomysł za raczej zły (łącznie 78 proc. głosów przeciwnych).

Pozytywnie pomysł likwidacji lotniska ocenia co dziesiąty ankietowany. Mieszkańcy Mazowsza (bez Warszawy i sąsiednich powiatów) również nie zgadzają się z planami zamknięcia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina (60 proc. przeciwników), a jedynie co piąty z nich ocenia możliwość likwidacji stołecznego lotniska pozytywnie.

(fot. raport WFS)
(fot. raport WFS)

Raport "Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu" publikujemy w dziale Multimedia.

Prezes Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy Cezary Holdenmajer zwraca uwagę, że lokalizacja lotniska jest kluczowa dla badanych warszawiaków, z których znaczna część podróżuje w sprawach biznesowych.

- Likwidacja lotniska na Okęciu odbierana jest jednoznacznie. Mieszkańcy stolicy nie chcą podróżować z lotnisk, które zlokalizowane są daleko od ich miejsca zamieszkania. Znaczna część podróży ma charakter biznesowy, a ich cechą jest mała elastyczność czasowa. A należy pamiętać, że Warszawa stała się biznesowym sercem dla Europy Środkowo-Wschodniej m.in. właśnie dzięki temu, że posiada tak dogodnie skomunikowane lotnisko – podsumowuje Holdenmajer.

Badanie "Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu” zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w ramach współpracy z Warszawskim Forum Samorządowym na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów. Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Badanie przeprowadzono w maju 2019 r.

CPK ma być największym lotniskiem w Polsce

Przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości około 100 mln ludzi. Do końca 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.


DO POBRANIA
Raport.pdf
15.5 MB format pliku: PDF
Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!