XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Mikołaj Wild: Zatwierdzono nowe linie kolejowe łączące Polskę z CPK

Mikołaj Wild: Zatwierdzono nowe linie kolejowe łączące Polskę z CPK
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W piątek (20 lipca) zatwierdzono przebieg linii kolejowych, dzięki którym pasażerowie z całej Polski będą mieli łatwiejszy dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że ok. 1300 km nowych linii kolejowych przyczyni się m.in. do rozwoju kolei.

  • Pełnomocnik tłumaczy, że korzyści z inwestycji odczują również pasażerowie korzystający z połączeń regionalnych.
  • "I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa skróci się z obecnej jednej godziny 52 minut do niecałych 30 minut, a w przypadku podróży Lublin - Zamość z dwóch godzin 16 minut do około 45 minut" - mówi.
  • Pełnomocnik wskazuje, że system oparty na węźle komunikacyjnym CPK umożliwi połączenie wszystkich regionów Polski z co najwyżej jedną przesiadką.


"Na dzisiejszym posiedzeniu Komitet Sterujący Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zatwierdził przebieg linii obsługujących podstawowe relacje składające się na krajowy system przewozów pasażerskich budowany w oparciu o węzeł komunikacyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego" - powiedział Wild, który jednocześnie jest przewodniczącym Komitetu Sterującego.

W skład Komitetu wchodzą m.in. minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, a także prezes PKP Krzysztof Mamiński.

"Zatwierdzenie nowych linii to przełomowa decyzja dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce i następny krok w kierunku budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego" - powiedział Wild. Dodał, że ponad 1300 km nowych linii stanowić będzie potężny impuls rozwojowy dla polskich kolei i pozytywnie wpłynie kondycję rodzimego przemysłu: wykonawców, dostawców oraz producentów infrastruktury i taboru.

Jak przekazał, zatwierdzone relacje to: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz -Koszalin/Kołobrzeg, CPK - Radom - Rzeszów oraz CPK - Gdańsk.

Wild zazanaczył, że kompletna sieć kolejowa powstanie w Polsce wówczas, gdy istniejący układ uzupełni się o ponad 20 nowych odcinków jedno i dwutorowych linii kolejowych.

"Horyzont czasowy prac inwestycyjnych sięga 2030 roku. Dzięki planowanej przebudowie sieci radykalnemu skróceniu ulegnie czas podróży po Polsce. Podróż z Gdańska do Krakowa przez węzeł komunikacyjny CPK zajmie około 3 godzin. Obecnie podróż ta zajmuje 5 godzin 16 minut" - wyjaśnił.

Pełnomocnik tłumaczy, że korzyści z inwestycji odczują również pasażerowie korzystający z połączeń regionalnych.

"I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa skróci się z obecnej jednej godziny 52 minut do niecałych 30 minut, a w przypadku podróży Lublin - Zamość z dwóch godzin 16 minut do około 45 minut" - mówi.

Pełnomocnik wskazuje, że system oparty na węźle komunikacyjnym CPK umożliwi połączenie wszystkich regionów Polski z co najwyżej jedną przesiadką.

Wild przekazał, że zatwierdzone inwestycje finansowane będą ze środków Unii Europejskiej przeznaczanych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na transport kolejowy.

"Inwestycje w węzeł kolejowy CPK oraz linie Warszawa - CPK - Łódź - Wrocław oraz linia Łódź - Poznań znalazły się w projekcie nowego rozporządzenia UE dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (tzw. Conecting Europe Facility") - mówił Wild. Dodał, że Centralny Port Komunikacyjny to również impuls i powód do pozyskiwania oraz zastosowania nowoczesnych technologii wspierających rozwój gospodarczy Polski.

Na początku lipca Wild poinformował, że ok. 40 mld zł będzie potrzebnych na rozbudowę sieci kolejowej, która ma przebiegać przez Centralny Port Komunikacyjny.

Pod koniec maja Wild podczas spotkania z mieszkańcami i wójtem gminy Baranów nt. budowy CPK poinformował, że trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski) są wyznaczone na obszar inwestycji CPK, obejmujący 66,2 km kw.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mikołaj Wild: Zatwierdzono nowe linie kolejowe łączące Polskę z CPK

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!