Za pięć lat pociągi regionalne w Polsce mają jeździć ze średnią prędkością handlową blisko 60 km/h, pośpieszne mają osiągnąć 95 km/h, zaś ekspresowe – 110 km/h. Takie mają być rezultaty wdrożenia kolejowego programu utrzymaniowego, który 16 stycznia został przyjęty przez Radę Ministrów - pisze PortalSamorzadowy.pl. W których częściach Polski skutki tego programu będą najbardziej zauważalne?
Finansowanie kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową będzie się odbywało na podstawie wieloletniej umowy zawieranej przez zarządców infrastruktury z ministrem właściwym do spraw transportu. Będą one zawierane na 5 lat, z uwzględnieniem jednorocznego finansowania budżetowego.
Wykonanie programu ma umożliwić choćby częściową likwidację zaległości utrzymaniowo-remontowych na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK (czyli głównego beneficjenta programu). Zostaną też wyznaczone nowe kategorie linii kolejowych, co ma zapobiec degradacji niektórych z nich i tym samym sprzyjać poprawie atrakcyjności inwestycyjnej obszarów dotychczas zmarginalizowanych.
Ministerstwo ostrzega jednak, że zanim pociągi przyśpieszą, cierpliwość przewoźników i pasażerów może zostać wystawiona na próbę, gdyż planowane modernizacje sieci będą wiązać się ze wzrostem liczby zamknięć torowych, wprowadzaniem ograniczeń prędkości związanych z przejazdem pociągów obok miejsca robót budowlanych, a także wprowadzaniem ruchu jednotorowego dwukierunkowego.
- Zjawiska te będą skutkować wydłużeniem czasu przejazdu części pociągów, a co za tym idzie, okresowo negatywnie wpłyną na prędkość handlową, która w czasie kumulacji robót inwestycyjnych może, nawet mimo przygotowania alternatywnych tras objazdowych, ulec obniżeniu w stosunku do stanu w roku 2016 - czytamy w programie.
Istotnie, z przedstawionych w tym dokumencie symulacji wynika, że na wymierne przyspieszenie pociągów tak naprawdę trzeba będzie poczekać do roku 2023. Wcześniej zmiany będą w gruncie rzeczy niewielkie.
W których częściach Polski skutki tego programu będą najbardziej zauważalne? Czytaj więcej: Kolejowy Program Utrzymaniowy. Szybciej do Krakowa, Rzeszowa, Katowic i Poznania
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Miliardy na kolej. Zobacz, gdzie przyspieszą pociągi