Modlin do zamknięcia? Prezes uspokaja: nic nam nie zagraża

Modlin do zamknięcia? Prezes uspokaja: nic nam nie zagraża
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Lotnisko w Modlinie potrzebuje 60 mln zł na inwestycje; pieniądze są konieczne do rozwoju lotniska, jednak na to zobowiązanie brak zgody jednego z właścicieli - mówi p.o. prezesa portu Leszek Chorzewski i dodaje, że w tej chwili lotnisko funkcjonuje bezpiecznie.

  • Prezes portu lotniczego w Modlinie zapewnia, że na niezbędne inwestycje jest zapewnione finansowanie w postaci kredytów bankowych. Potrzeba tylko zgody udziałówców - PLL.
  • Te inwestycje to nowy pas, nowy terminal.
  • Zapewnił, że lotnisku nic nie grozi. Niezbędne do funkcjonowania remonty są realizowane.


Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

W czwartek "Dziennik Gazeta Prawna" w artykule "Zamkną lotnisko w Modlinie?" napisał, że przeciągający się konflikt między udziałowcami największego portu lotniczego dla tanich linii w Modlinie może doprowadzić do paraliżu lotniska. Drogi kołowania wymagają pilnego remontu, a na uruchomienie pieniędzy muszą zgodzić się wszyscy właściciele. Według gazety PPL jest przeciwne inwestycjom. Chciałoby przejąć kontrolę nad Modlinem i dąży do tego za wszelką cenę.
Więcej: Walka udziałowców może zamknąć lotnisko w Modlinie

- O wszystkich naszych planach krótko i długoterminowych wiedzą właściciele. Znaleźliśmy bank, który jest gotowy dać nam kredyt w wysokości 60 mln zł. Z tej kwoty 50 mln ma być przeznaczone na rozbudowę terminalu, a 10 mln zł na kompleksowy remont dróg kołowania. Bank ocenił nasz model biznesowy i uznał, że kwota o jaką się ubiegamy, może być zaciągnięta bez dodatkowych zabezpieczeń, co oznacza, że żaden z właścicieli nie poniesie dodatkowych kosztów z tego wynikających, a zaciągnięte zobowiązanie będzie spłacone z przychodów lotniska. Nie możemy jednak podpisać umowy z bankiem, ponieważ PPL się na to nie zgadza - powiedział Chorzewski. Dodał, że PPL "podważa wszystkie wyliczenia i ekspertyzy". PPL zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina.

Jak tłumaczył, zgodnie z planem długoterminowym, na lotnisku mają być wyremontowane wszystkie drogi kołowania, płyty postojowe, a w przyszłości zbudowany nowy pas startowy równoległy do obecnego, o długości 3 km.

- Mamy tę świadomość, że w ciągu 10 lat powinien powstać nowy pas. Taka jest potrzeba, ponieważ infrastruktura lotniska ma ponad 30 lat (lotnisko w Modlinie powstało na bazie istniejącego wcześniej lotniska wojskowego-PAP). Ona jest oczywiście cały czas monitorowana - wyjaśnił.

Jak dodał, rozbudowa terminalu jest potrzebna nie tylko z powodu zwiększającej się liczby pasażerów - w tym tygodniu port obsłużył 10- milionowego pasażera od momentu swojego powstania - ale także ze względu na przychody z działalności pozalotniczej.

- Terminal jest potrzebny ze względu na zwiększającą się liczbę podróżnych, ale też żeby spółka mogła więcej zarabiać. Z działalności pozalotniczej pieniądze mogłyby zostać przeznaczone na spłacenie zaciągniętego kredytu. Już w tej chwili dochody z działalności pozalotniczej są na poziomie ponad 56 proc. Potencjał zatem jest ogromny - mówił Chorzewski.

Lotnisku nic nie grozi


Zapewnił, że lotnisko funkcjonuje bezpiecznie, a w spółce są środki, które są przeznaczone na bieżące remonty dróg kołowania.

- Jesienią rozpoczynamy remonty poszczególnych fragmentów dróg kołowania. Lotnisku nic nie grozi. Oprócz tego, że w przyszłości wymaga dofinansowania. Te 60 mln zł przy naszym modelu finansowym, to jest kwota, którą możemy wziąć i obsłużyć z własnych przychodów - mówił Chorzewski.

Do czasu nadania depeszy PPL nie odpowiedziało na prośbę PAP o komentarz.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson powiedział w czwartek PAP, że obecnie nie ma decyzji o zamknięciu lotniska w Modlinie.

- Żeby zamknąć lotnisko musiałoby się okazać, że któraś z dróg kołowania, bądź płyty postojowej, czy pas startowy zagraża bezpieczeństwu operacji. Na dziś wyłączona jest jedna droga kołowania, jako ULC po audycie w lutym o tym zdecydowaliśmy. Ale to nie zagraża operowaniu lotniska, które funkcjonuje - powiedział.

Podkreślił, że ULC cały czas nadzoruje stan wszystkich lotnisk w Polsce.

- Pilnujemy tego, żeby było bezpiecznie. Lotniska mają wiele dróg kołowania. To, jak porty zarządzają tym, jak kołują samoloty - to jest kwestia zarządzającego lotniskiem i jest poza nami. My weryfikujemy pod względem bezpieczeństwa operacji lotniczych, jaki jest stan nawierzchni takich dróg, czy płyt postojowych. Lotnisko w Modlinie na dziś ma możliwości dróg kołowania dla samolotów. Niezależnie od tego, lotnisko cały czas prowadzi prace związane z renowacją tych dróg - tłumaczył szef ULC.

Lotnisko w Modlinie powstało w 2012 r. Od tego czasu obsłużyło ponad 10 mln pasażerów. W samym 2016 roku było ich blisko 2 miliony 900 tysięcy. Na lotnisku operuje irlandzki Ryanair.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Modlin do zamknięcia? Prezes uspokaja: nic nam nie zagraża

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!