Duże zainteresowanie inwestorów prywatyzacją PRK Kraków zachęca resort skarbu do sprzedaży Kolsteru i KolTramu
– W najbliższym czasie prywatyzowane będą Kolster, w którym 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa, oraz KolTram, gdzie jedynym właścicielem jest państwowe Towarzystwo Finansowe Silesia – informuje Maciej Wewiór, rzecznik resortu skarbu.
Kolster z Olsztyna specjalizuje się w produkcji mechanicznych i elektromechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Roczne przychody spółki to kilkanaście milionów złotych. Z kolei śląski KolTram wykonuje elementy stalowej nawierzchni kolejowej, czyli rozjazdy kolejowe, skrzyżowania torów, połączenia torów, podzespoły i części zamienne. Resort skarbu prawdopodobnie będzie chciał sprzedać obie firmy do końca tego roku.
Wcześniej powinna zakończyć się prywatyzacja PRK Kraków. Na sprzedaż wystawione są akcje, stanowiące 85 proc. kapitału. – Aktualnie trwa analiza wstępnych ofert inwestorów. W ciągu miesiąca powinniśmy wiedzieć, które firmy zostaną zakwalifikowane do kolejnego etapu, czyli badania spółki – mówi Wewiór.
O wyborze inwestora zdecyduje oferowana cena. Zarówno MSP, jak i potencjalni kupcy, nie ujawniają złożonych propozycji. Z informacji „Parkietu” wynika, że wyceny są bardzo zróżnicowane i wahają się od 30 mln zł do ponad 70 mln zł. W ubiegłym roku PRK Kraków planowało osiągnąć ponad 160 mln zł przychodów.
O zakup PRK Kraków stara się 11 podmiotów: KPBP Budus, Spitzke (Niemcy), KZN Bieżanów, PBG, Polimex-Mostostal, Strabag, Aero 5, ZUEiK Grupa ZUE Kraków, Zelsys (Słowacja), Budimex Dromex oraz Trakcja Polska. Skąd tak duże zainteresowanie?
– PRK Kraków jest atrakcyjne ze względu na posiadane grunty oraz kompetencje w zakresie modernizacji linii kolejowych – twierdzi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu. Dodaje, że zakup tej firmy rozszerzyłby działalność grupy. Do Polimeksu należy już Torpol, który w ubiegłym roku miał około 300 mln zł przychodów. Z kolei Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej, liczy na uzyskanie licznych synergii kosztowych w powiększonej o PRK Kraków grupie kapitałowej.
Dla odmiany, PBG dopiero szuka referencji w zakresie modernizacji kolei. – To ciekawa i perspektywiczna branża. Obecnie szukamy firm do przejęcia. Nie chcemy ich jednak kupować za każdą cenę – mówi Jacek Krzyżaniak, rzecznik PBG.
W ubiegłym roku nakłady na modernizację linii kolejowych w Polsce wyniosły ponad 3 mld zł. W tym powinny być o co najmniej 1 mld zł większe.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: MSP sprzeda firmy pracujące dla kolei