MSP sprzeda firmy pracujące dla kolei

MSP sprzeda firmy pracujące dla kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Duże zainteresowanie inwestorów prywatyzacją PRK Kraków zachęca resort skarbu do sprzedaży Kolsteru i KolTramu

Duże zainteresowanie prywatyzacją Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych w Krakowie, zajmującego się pracami modernizacyjnymi na kolei, zachęca resort skarbu do wystawienia na sprzedaż kolejnych spółek z branży budownictwa kolejowego - pisze "Parkiet".

– W najbliższym czasie prywatyzowane będą Kolster, w którym 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa, oraz KolTram, gdzie jedynym właścicielem jest państwowe Towarzystwo Finansowe Silesia – informuje Maciej Wewiór, rzecznik resortu skarbu.

Kolster z Olsztyna specjalizuje się w produkcji mechanicznych i elektromechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Roczne przychody spółki to kilkanaście milionów złotych. Z kolei śląski KolTram wykonuje elementy stalowej nawierzchni kolejowej, czyli rozjazdy kolejowe, skrzyżowania torów, połączenia torów, podzespoły i części zamienne. Resort skarbu prawdopodobnie będzie chciał sprzedać obie firmy do końca tego roku.

Wcześniej powinna zakończyć się prywatyzacja PRK Kraków. Na sprzedaż wystawione są akcje, stanowiące 85 proc. kapitału. – Aktualnie trwa analiza wstępnych ofert inwestorów. W ciągu miesiąca powinniśmy wiedzieć, które firmy zostaną zakwalifikowane do kolejnego etapu, czyli badania spółki – mówi Wewiór.

O wyborze inwestora zdecyduje oferowana cena. Zarówno MSP, jak i potencjalni kupcy, nie ujawniają złożonych propozycji. Z informacji „Parkietu” wynika, że wyceny są bardzo zróżnicowane i wahają się od 30 mln zł do ponad 70 mln zł. W ubiegłym roku PRK Kraków planowało osiągnąć ponad 160 mln zł przychodów.

O zakup PRK Kraków stara się 11 podmiotów: KPBP Budus, Spitzke (Niemcy), KZN Bieżanów, PBG, Polimex-Mostostal, Strabag, Aero 5, ZUEiK Grupa ZUE Kraków, Zelsys (Słowacja), Budimex Dromex oraz Trakcja Polska. Skąd tak duże zainteresowanie?

– PRK Kraków jest atrakcyjne ze względu na posiadane grunty oraz kompetencje w zakresie modernizacji linii kolejowych – twierdzi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu. Dodaje, że zakup tej firmy rozszerzyłby działalność grupy. Do Polimeksu należy już Torpol, który w ubiegłym roku miał około 300 mln zł przychodów. Z kolei Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej, liczy na uzyskanie licznych synergii kosztowych w powiększonej o PRK Kraków grupie kapitałowej.

Dla odmiany, PBG dopiero szuka referencji w zakresie modernizacji kolei. – To ciekawa i perspektywiczna branża. Obecnie szukamy firm do przejęcia. Nie chcemy ich jednak kupować za każdą cenę – mówi Jacek Krzyżaniak, rzecznik PBG.

W ubiegłym roku nakłady na modernizację linii kolejowych w Polsce wyniosły ponad 3 mld zł. W tym powinny być o co najmniej 1 mld zł większe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MSP sprzeda firmy pracujące dla kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!