Na miesiąc zamknięty fragment linii kolejowej Katowice-Rybnik

Na miesiąc zamknięty fragment linii kolejowej Katowice-Rybnik
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na okres miesiąca zarządca kolejowej infrastruktury zamknął fragment linii kolejowej z Katowic do Rybnika – między Mikołowem a Leszczynami. Powodem jest m.in. odbudowa mijanki na tym jednotorowym odcinku, na przystanku Łaziska Górne Brada.

  • Do budowy mijanki przy przystanku Łaziska Górne Brada, między stacjami Mikołów a Orzesze, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzała się już od pewnego czasu.
  • W przeszłości tory biegły z obu stron tamtejszego peronu, obecnie tylko z jednej.
  • Odbudowa mijanki ma zwiększyć elastyczność prowadzenia ruchu pociągów na tej silnie obciążonej jednotorowej linii.

Jak wynika z informacji Kolei Śląskich, pasażerowie korzystający z linii S7 i S71 tego przewoźnika muszą pamiętać w okresie od 18 marca do 18 kwietnia br. o wprowadzeniu na odcinku linii kolejowej nr 140 stałej zastępczej komunikacji autobusowej.

Pociągi KŚ kursują w tym czasie tylko na odcinkach z Katowic do Mikołowa oraz z Leszczyn do Rybnika i dalej, w zależności od relacji, do Wodzisławia Śląskiego, Raciborza czy Bohumina. Dodatkowo za pociągi regionalne uruchamiane są bezpośrednie autobusy z Katowic do Leszczyn, inne autobusy obsługują stacje i przystanki na zamkniętym odcinku Mikołów - Leszczyny.

Inne autobusy zastępcze uruchamia, wobec zamknięcia odcinka tej linii, przewoźnik PKP Intercity, m.in. w relacji Katowice - Rybnik - Wodzisław Śląski. Przewozy Regionalne za swoje pojedyncze kursy w tym rejonie uruchamiają autobusowe połączenie Katowice-Leszczyny.

Do budowy mijanki przy przystanku Łaziska Górne Brada, między stacjami Mikołów a Orzesze, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzała się już od pewnego czasu. W przeszłości tory biegły z obu stron tamtejszego peronu, obecnie tylko z jednej. Odbudowa mijanki ma zwiększyć elastyczność prowadzenia ruchu pociągów na tej silnie obciążonej jednotorowej linii.

Wykonawcę obecnych prac wyłonił drugi przetarg PKP PLK na to zadanie obejmujący m.in. odbudowę w trybie "projektuj i buduj" nawierzchni kolejowej drugiego toru wraz z siecią trakcyjną wzdłuż przystanku Brada, odbudowę dwóch rozjazdów, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę peronu - z wykonaniem dojścia do niego w poziomie szyn.

Ubiegłorocznym przetargiem objęto też prace w innych miejscach linii 140: jej przebudowę na dwóch odcinkach o długości ok. 1,1 km oraz 0,5 km, wymianę rozjazdu w Czerwionce Dębieńsku oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych - wiaduktu, dwóch przepustów oraz mostu. Całość tych prac oszacowano na 24,6 mln zł brutto.

Zgodnie z informacją PLK nt. ofert, które spłynęły w połowie ub. roku, przy budżecie zamówienia określonym na 24,6 mln zł brutto, opiewały one na kwoty od 29,2 mln zł brutto do 46,9 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożyła tyska firma Siltor; temu wykonawcy udzielono też zamówienia.

PLK wykonają to zadanie jako część projektu inwestycyjnego "Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych".

Pierwszy przetarg w jego ramach, obejmujący wyłącznie przebudowę przystanku Brada, odbył się w 2017 r. Został unieważniony, ponieważ przy założonym budżecie nieco ponad 11 mln zł brutto, dwie oferty opiewały na 19,5 mln zł oraz 20,6 mln zł brutto.

Już wtedy oczekiwanie na realizację planów zarządcy kolejowej infrastruktury odnośnie linii nr 140 deklarowały okoliczne samorządy. Magistrat Rybnika wyjaśniał, że będzie to ważna inwestycja dla miasta, dzięki której zwiększy się elastyczność prowadzenia ruchu pociągów w kierunku stolicy województwa.

Rybnicki samorząd akcentował, że możliwość krzyżowania pociągów w kolejnym miejscu jednotorowej linii oznacza przyśpieszenie pociągów, które zbyt często dziś czekają na zwolnienie toru przez pociąg jadący z przeciwka. Dzięki zwiększaniu liczby mijanek, np. jeśli jeden pociąg opóźnia się, nadjeżdżający z drugiej strony może dojechać dalej, do następnej mijanki.

Samorządy subregionu zachodniego woj. śląskiego od dłuższego czasu zabiegają o poprawę warunków prowadzenia ruchu na jednotorowej linii do Katowic. Same zapewniają też dodatkowe połączenia w obrębie subregionu - dofinansowując aglomeracyjne pociągi między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na miesiąc zamknięty fragment linii kolejowej Katowice-Rybnik

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!