Narodowy przewoźnik LOT jest w katastrofalnej sytuacji. Może upaść

Narodowy przewoźnik LOT jest w katastrofalnej sytuacji. Może upaść
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nasz narodowy przewoźnik LOT jest w katastrofalnej sytuacji. Zbierające się dziś (5 marca) walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki może zmienić prezesa, który miałby wyprowadzić firmę z finansowych turbulencji.

Wiele wskazuje jednak, że bez znalezienia nowego inwestora LOT może upaść - informuje TVN24.

- Lot jest w fatalnej kondycji. Z jednej strony straty spowodowane opcjami na paliwo, z drugiej straty na poziomie operacyjnym, przerosty zatrudnienia, mnóstwo związków zawodowych – ocenia Tomasz Hypki, ekspert ds. lotnictwa. - Jednocześnie nie ma za bardzo co sprzedać. Została jedynie siedziba firmy albo Cargo – dodaje.

Podobnego zdania jest Krzysztof Zalewski z miesięcznika "Lotnictwo". – Nasz narodowy przewoźnik od lat przeżywa kryzys. Próbą jego przezwyciężenia było wejście do sojuszu Star Alliance. Jednak obecnie wiele to nie pomaga. Kolejną próbą było wejście w tanie przeloty i stworzenie Centralwings – bez powodzenia – podkreśla.

W związku z trudną sytuacja finansową spółki, Skarb Państwa oczekuje zdecydowanych działań - powiedział TVN24 rzecznik resortu Maciej Wewiór.

Na początku lutego „Rzeczpospolita” informowała, że straty LOT-u mogą wynieść ok. 500 mln. zł. Na samych transakcjach zabezpieczających na paliwo narodowy przewoźnik miał stracić w ubiegłym roku 300 milionów zł. Prezes LOT-u Dariusz Nowak pytany wówczas przez Polską Agencje Prasową o poniesione przez spółkę straty z tego tytułu, odparł, że ich oszacowanie znajdzie się w sprawozdaniu finansowym spółki. - Ale na grudzień 2008 r. wycena tych instrumentów - a nie suma strat - wyniosła minus 120 mln dolarów - podkreślił.

Na czym polegały kłopotliwe dla LOT-u transakcje? Firmy lotnicze kupują paliwo po określonych wcześniej cenach, by w ten sposób zabezpieczyć się przed gwałtownym ich wzrostem. Tak robił też LOT. W połowie 2008 r. przewoźnik "zaklepał" sobie dostawy paliwa na dwa lata naprzód po ustalonej cenie. Za baryłkę ropy płacono wtedy ok. 140 dol., ale eksperci prognozowali, że ceny mogą wzrosnąć nawet do 200 dol. Tak się jednak nie stało. Przeciwnie - w drugiej połowie roku notowania ropy zaczęły wyraźnie spadać i dziś są ponad trzykrotnie niższe. LOT musi jednak płacić cenę, którą ustalił w zeszłym roku. Tak przynajmniej twierdzą związkowcy firmy.

W odpowiedzi na te zarzuty LOT zastrzegł, że mimo podpisanych umów kupuje paliwo po cenach rynkowych, tylko "kontrakty generują ujemne przepływy pieniężne i powodują wzrost realnych wydatków na paliwo". W styczniu związkowcy złożyli jednak do prokuratury zawiadomienie o "podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez przewoźnika w sprawie kontraktów na zakup paliwa".

Jednocześnie media spekulują na temat inwestycji LOT-u w opcje finansowe. Również w tej sprawie związkowcy NSZZ "Solidarność" z LOT-u zwrócili się do zarządu z pytaniem, czy spółka zawierała z bankami takie umowy. Jan Kreczmar, dyrektor komunikacji korporacyjnej z LOT potwierdził TVN24, że firma posiadała opcje walutowe. - Nie jest to jakaś istotna część operacji finansowych firmy – zapewnia jednak. - Możemy nawet powiedzieć, że mamy wycenę dodatnią na koniec ubiegłego roku – dodaje.

Zdaniem jednego z wysoko postawionych menedżerów firmy, na złą sytuację nałożyły się m.in. błędne decyzje gospodarcze, jak uruchomienie połączenia z Pekinem bez odpowiedniego przygotowania. Nie bez znaczenia jest również opóźnienie w dostawie nowego Boeinga dla LOT-u. – Jednak przede wszystkim do fatalnej sytuacji przyczyniło się upolitycznienie spółki i obsadzenie władz ludźmi, którzy nie mają pojęcia o lotnictwie – komentuje anonimowo. W ostatnich trzech latach prezesi wymieniali się kilkakrotnie.

W sierpniu ubiegłego roku prezes Dariusz Nowak przedstawił program naprawczy firmy. Zakładał on m.in. likwidację części połączeń lotniczych oraz dostosowanie do realnych prognoz popytu i sezonowości. Zdecydowano się na wstrzymanie lotów na trasach Warszawa – Pekin, Wrocław – Bruksela, Warszawa – Kaliningrad, Warszawa – Hanower, zmniejszono częstotliwość innych lotów.

Jednocześnie władze firmy rozmawiają ze związkami zawodowymi na temat zwolnień grupowych. Przewodnicząca Związku Zawodowego Personelu Pokładowego PLL LOT Elwira Niemiec poinformowała dziennikarzy, że oficjalne zawiadomienie o planowanych zwolnieniach grupowych pracodawca przesłał 29 stycznia. Nie podał jednak, ilu pracowników chce zwolnić. Niemiec powiedziała Informacyjnej Agencji Radiowej, że zwolnienia miałyby dotyczyć ponad 40 kategorii stanowisk w administracji - od kierowników biur i działów po sekretarki. Dodała, że piloci i stewardessy nie byli wymienieni w piśmie, ale około 50 osób z tych grup straciło pracę w ubiegłym roku.

Rynek spekuluje na temat możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji. Ministerstwo Skarbu Państwa planuje umożliwienie jeszcze w tym roku uczestnictwa prywatnego inwestora w akcjonariacie PLL LOT, a więc wprowadzenie dodatkowego współudziałowca. Nieoficjalnie mówi się o Lufhansie oraz bogatych liniach lotniczych z krajów arabskich oraz Azji. Jednak część ekspertów uważa, że LOT jest w tak kiepskiej sytuacji, że bez odpowiedniego wsparcia od rządu trudno będzie znaleźć jakiegokolwiek inwestora.

Obecnie Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji przewoźnika. Pozostałe akcje są w rękach syndyka Swissaira, byłego inwestora w LOT, poprzez spółkę SAirLines B.V. (25,1 proc.) oraz pracowników (6,93 proc.)
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Narodowy przewoźnik LOT jest w katastrofalnej sytuacji. Może upaść

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!