Nie ma co liczyć na obniżenie cen biletów lotniczych

Nie ma co liczyć na obniżenie cen biletów lotniczych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Choć ostatnio ceny ropy spadły, to linie nie obniżą dopłaty paliwowej.

Zawirowania na rynku ropy tak szybko się nie skończą, jednak od lipca, kiedy zanotowano rekord — ponad 147 USD za baryłkę, cena surowca znacząco spadła. Niestety, zarówno klienci linii lotniczych, jak i biur podróży nie odczuli zmiany w wysokości dopłaty paliwowej, którą w reakcji na rosnące ceny linie systematycznie podnosiły - pisze "Puls Biznesu".

— Nieuczciwość przewoźników jest porażająca. Chociaż ropa przez dwa miesiące staniała o jedną trzecią, dopłata paliwowa u przewoźnika, z którym lecę do Egiptu, nie zmieniła się w tym czasie ani o złotówkę. Kiedy kupowałam wycieczkę, dopłata wynosiła 300 zł, czyli dokładnie tyle samo, co w lipcu, kiedy ceny ropy sięgały szczytu — mówi wybierająca się na urlop Sylwia Kowalczyk.

Co więcej, wiele wskazuje na to, że na szybkie obniżenie dopłat nie ma co liczyć.

Paweł Cybulak z portalu lotniczego pasażer.com tłumaczy, że dzięki obecnie zaoszczędzonym na ropie funduszom spółki lotnicze wetują sobie straty z okresu wzrostu cen paliwa. Przewoźnicy tłumaczą się trudną sytuacją na rynku i wysokim udziałem paliwa w kosztach.

— Szacujemy, że w tym roku koszty paliwa pochłoną 3,1 mld GBP, czyli o 1 mld więcej niż w roku ubiegłym. Stanowią one około 35 proc. kosztów i pozostają naszym największym wydatkiem. Pięć lat temu stanowiły zaledwie 10 proc. — tłumaczy Emilia Osewska-Mądry, dyrektor British Airways w Polsce.

Dodaje, że wprowadzone w ostatnich miesiącach podwyżki dopłat pokryją tylko część kosztów związanych z paliwem, jakie poniesie przewoźnik. Podobna sytuacja panuje w całej branży, co już poskutkowało kilkoma bankructwami.

Złudzeń nie pozostawiają także przedstawiciele tzw. tanich linii.

— Do wyższych cen należy się przyzwyczajać, a jak kogoś nie stać na samolot, to zawsze może pojechać autobusem lub innym środkiem komunikacji — twierdzi Jozsef Varady, prezes WizzAira.

Tomasz Dziedzic z Instytutu Turystyki przypomina, że dopłaty wprowadzono w 2004 r. w reakcji na wzrastające ceny ropy (przekraczające 60 USD za baryłkę). Dopłata miała odzwierciedlić rosnące koszty wywołane cenami ropy.

— Przewoźnicy nie kupują paliwa na pniu. Przy zawieraniu kontraktów stosują wiele mechanizmów zabezpieczających przed podwyżkami. Nikt jednak nie przewidział takiego skoku cenowego. Jego skutki mocno nadwerężyły kondycję lotniczych spółek. Dlatego jakąkolwiek obniżkę można zakładać dopiero w dłuższej perspektywie spadków cenowych, potwierdzonych trendem. Na razie jest to mało prawdopodobne — podkreśla Tomasz Dziedzic.

Tę opinię potwierdzają przewoźnicy.

— Mimo że cena ropy w ostatnich tygodniach spadła, rynek nadal jest niestabilny, dlatego wysokość dopłat zrewidujemy dopiero w momencie, gdy rynek się ustabilizuje — zaznacza Emilia Osewska-Mądry.
Kosztowny dodatek

Dla przykładu: 17 lipca, kilka dni po zanotowaniu rekordu cenowego ropy, Lufthansa podniosła wysokość dopłat paliwowych do 35 EUR na krótkich i 105 EUR na długich dystansach. British Airways podwyższyły dopłatę od 3 do 30 GBP, co oznacza, że na krótkich dystansach dopłacamy 16, na średnich 78, a na długich 109 GBP. Na długich dystansach w PLL LOT dopłata wzrosła z 70 USD w styczniu do 150 USD w lipcu.

— Linie stosują także podwójne dopłaty w tranzycie. Swiss oferuje loty do Los Angeles przez Zurych, gdzie na paliwo w obie strony musimy przeznaczyć 328 EUR. 32 EUR kosztuje opłata na trasie do Szwajcarii i 132 EUR do USA — informuje Paweł Cybulak.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nie ma co liczyć na obniżenie cen biletów lotniczych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!