"Nie mam wątpliwości, że będziemy nadal mówić jednym głosem" - mówi minister transportu Litwy

"Nie mam wątpliwości, że będziemy nadal mówić jednym głosem" - mówi minister transportu Litwy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na Litwie na wszystkich odcinkach Rail Baltica podejmowane są działania dotyczące realizacji tego projektu. Mamy nadzieję, że partnerzy projektu w krajach bałtyckich będą przestrzegać ustalonego harmonogramu. W latach 2023-30 LG Cargo planuje zakup 40-50 lokomotyw elektrycznych, rozbudowę parku trakcyjnego 1435 mm oraz program odnowy wagonów towarowych – mówi w rozmowie z WNP.PL minister transportu Litwy Rokas Masiulis.

  • Na Litwie zbudowano już pierwszą linię kolejową o rozstawie szyn 1435 mm, od granicy polsko-litewskiej do Kowna. Trwa budowa brakujących połączeń kolejowych o europejskiej szerokości torów na węźle kolejowym w Kownie. Rozpoczęto proces planowania terytorialnego połączenia Wilno-Kowno.
  • Na realizację Rail Baltica w latach 2014-20 państwa bałtyckie mają zapewnione z instrumentu CEF ok. 950 mln euro. Toczą się negocjacje w sprawie zapewnienia maksymalnego finansowania projektu do 2026 r.
  • Rozwój transportu dzięki Rail Baltica obejmie wszystkich uczestników rynku transportu i logistyki w krajach bałtyckich, w Polsce i poza ich granicami.
  • O realizowanych inwestycjach infrastrukturalnych na linii północ-południe, w tym o Rail Baltica i Via Baltica, będziemy mówić – także z udziałem ministra Rokasa Masiulisa - podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w dniach 13-15 maja w Katowicach organizowanego pod patronatem WNP.PL, na który zapraszamy.

Panie ministrze, na jakim etapie znajduje się realizacja inwestycji Rail Baltica – przede wszystkim na Litwie, ale i w dwóch pozostałych republikach bałtyckich?

- Realizując ten projekt o strategicznym znaczeniu dla Litwy, aktywnie współpracujemy z sąsiadami – Estonią, Łotwą i Polską. Wszystkie te kraje, które przystąpiły do projektu, uzgodniły w 2018 r. wspólne parametry techniczne linii Rail Baltica; prędkość pociągów pasażerskich powinna wynosić 249 km/h. Naszym celem jest ujednolicenie parametrów linii Rail Baltica z Polską.

Co konkretnie?

- Współpraca z Polską i wsparcie dla tego projektu są dla nas ważne. Możemy z zadowoleniem podkreślić trwający dialog między naszymi ministerstwami i zarządcami infrastruktury kolejowej.

Zapowiadane przez Polskę plany modernizacji linii kolejowej Białystok-Ełk-granica litewska pokazują wspólny cel realizacji koncepcji ekonomicznego północno-bałtyckiego korytarza morskiego.

Obecnie np. odbywają się konsultacje z Polską w sprawie zgodności parametrów technicznych i ustalenia punktu przecięcia granicy.

Patrz też: PKP PLK ogłosiły ponowny przetarg na budowę odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok

Jak zaawansowana jest Litwa w realizacji projektu?

- Na Litwie pod koniec 2015 r. zbudowano pierwszą linię kolejową o rozstawie szyn 1435 mm, od granicy polsko-litewskiej do Kowna, obecnie pociągi jeżdżą nią do Białegostoku.

Trwa budowa brakujących połączeń kolejowych o europejskiej szerokości torów na węźle kolejowym w Kownie. Po jej zakończeniu w 2020 r. linia kolejowa o europejskiej szerokości torów dotrze do terminala intermodalnego w Kownie.

Natomiast do 2021 r., kiedy zbudowana zostanie obwodnica kolejowa w Kownie, pociągi towarowe kursujące po linii kolejowej o europejskiej szerokości torów będą mogły ominąć Kowno i wjechać bezpośrednio do terminalu intermodalnego Palemonas oraz kontynuować jazdę na północ lub wschód.

Jednocześnie trwają prace przygotowawcze do modernizacji tej linii. Nabywane są usługi planowania przestrzennego i oceny oddziaływania na środowisko.

Rozpoczęto również proces planowania terytorialnego w związku z realizacją połączenia Wilno-Kowno. Na końcowym etapie jest procedura nabycia gruntów dla korytarza linii od Kowna do granicy z Łotwą. Rozpoczęto prace związane z projektowaniem tego odcinka, które powinny zostać ukończone do 2021 r.

Podsumowując, na wszystkich odcinkach Rail Baltica na Litwie podejmowane są działania dotyczące realizacji projektu.

Z punktu widzenia litewskiego nie widać zagrożeń dla terminowego zakończenia projektu?

- Mamy nadzieję, że partnerzy projektu w krajach bałtyckich będą przestrzegać ustalonego harmonogramu jego realizacji. Utrata tej szansy oznacza utratę konkurencyjności w regionie i zaufania społeczeństwa.

Czujemy ogromną odpowiedzialność i uważnie monitorujemy wykorzystanie funduszy przeznaczonych na projekt. Dokładamy wszelkich starań, aby wszystkie prace i płatności były przejrzyste, a powierzone nam środki były skutecznie wykorzystywane.

Patrz też: Jest termin rozpoczęcia budowy Rail Baltica w krajach nadbałtyckich

Czy republiki bałtyckie pozyskały już na tę inwestycję środki Unii Europejskiej?

- Wsparcie UE dla Rail Baltica na lata 2014-20 jest zagwarantowane instrumentem Łącząc Europę (CEF). Obecnie państwa bałtyckie mają zapewnione około 950 mln euro, z czego 400 mln euro otrzyma Litwa.

Kolejny wieloletni program finansowy UE (2021-27) ma kluczowe znaczenie dla dalszej realizacji projektu. W toku trwających negocjacji staramy się zapewnić maksymalne finansowanie dla tego projektu do 2026 r.

W styczniu 2018 r. spółka RB Rail wybrała wykonawcę biznesplanu Rail Baltica, niemiecką firmę doradczą DB Engineering & Consulting. Jakie jest jego główne zadanie, czy ma udowodnić podatnikom opłacalność tej inwestycji, czy wskazać rozwiązania techniczne realizacji?

- DB Engineering & Consulting opracowała już długoterminowy biznesplan inwestycji, zarówno dla spółki RB Rail AS na czas realizacji projektu Rail Baltica (planowanie, projektowanie, budowa), jak i dla przyszłych zarządców infrastruktury (obecnie przeprowadzana jest osobna ocena optymalnego zarządzania infrastrukturą Rail Baltica).

Głównym celem tego biznesplanu jest więc prognozowanie i pokazanie spółce i jej akcjonariuszom, jak i właściwym ministerstwom, możliwych przepływów pieniężnych, potrzeb finansowych i instrumentów, ogólnych planów działalności spółki itp.

Jak wynika z analizy zleconej przez RB Rail, oddanie do użytku linii Rail Baltica przyniesie do 2030 r. trzem krajom bałtyckim 18,2 mld euro korzyści przy kosztach budowy 5,8 mld euro. Te ogólne dane są negowane lub korygowane?

- Główne korzyści finansowe i ekonomiczne projektu Rail Baltica zostały zidentyfikowane w analizie kosztów i zysków projektu przeprowadzonej w latach 2016-17, która pokazała potencjalne wyniki finansowe i wpływ projektu do 2055 r.

Argumenty konsultantów i przyjęte założenia były dość istotne, dlatego nie ma na razie podstaw do podania w wątpliwość analizy kosztów i korzyści.

W przyszłości, przy coraz większej liczbie analiz i decyzji dotyczących zakresu i formy infrastruktury Rail Baltica, wartość projektu może się zmienić w porównaniu z obecnie prognozowaną (5,8 mld euro). Wszystkie zainteresowane strony dokładają jednak wszelkich starań, aby rozwiązania techniczne i związane z nimi procesy nie zwiększały kosztów projektu.

Według szacunków RB Rail wolumen przewozów towarowych Rail Baltica w 2030 r. może wynosić od 13 do 19,5 mln ton. To spory zastrzyk dla przewoźników bałtyckich?

- Rozwój transportu kolejowego obejmie wszystkich uczestników rynku transportu i logistyki zarówno na Litwie, jak i w innych krajach bałtyckich, w Polsce i poza granicami naszych krajów. Nie ulega wątpliwości, że możliwy jest efekt dwustronny – popyt będzie kształtować podaż, podaż zwiększy popyt.

Dlatego Rail Baltica zwiększy zakres działań uczestników rynku transportu kolejowego i logistyki, zapewni możliwości rozwoju i nowych działań dla nowych uczestników rynku. Rosnąca konkurencja może wpłynąć na wzrost przepływów pasażerskich i rozwój sektora produkcyjnego.

Jakie mogą być szersze korzyści?

- Oprócz Rail Baltica kładziemy nacisk na perspektywy rozwoju Wolnej Strefy Ekonomicznej w Kownie, centrów logistycznych oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Rozwój transportu kolejowego miałby również wpływ na segment transportu samochodowego, który obecnie dominuje w przewozach na kierunku północ-południe, konkurencja zatem jest nieunikniona.

Państwa powinny również odczuć pozytywne wyniki: mniejszy transport towarowy powinien zmniejszyć tłok na drogach, negatywny wpływ na środowisko i liczbę wypadków. Prawdopodobnie przewoźnicy drogowi znajdą sposób na dostosowanie się i skorzystanie z zalet transportu kolejowego: transport multimodalny (przewóz naczep wagonami, działalność terminali), współpraca w przewozie ładunków między stacjami kolejowymi i terminalami, punktami produkcji, dystrybucji lub sprzedaży i in.

Polska realizuje własnymi środkami budowę odcinków dróg ekspresowych o nazwie Via Baltica, a także Via Carpatia. Jak ocenia pan ich znaczenie dla Litwy i jak Litwa włączyła się po swojej stronie do wydłużenia tych dróg?

- Infrastruktura transportu drogowego jest strategicznym sektorem gospodarki Unii Europejskiej, który ma bezpośredni wpływ na codzienne życie wszystkich obywateli UE i jest centralnym elementem integracji europejskiej. W pełni połączone i zrównoważone sieci transportowe są warunkiem koniecznym stworzenia i właściwego funkcjonowania jednolitego rynku europejskiego.

Rozwój Via Baltica i Via Carpatia niewątpliwie przyczynia się do integracji nie tylko Litwy i Polski, ale także innych państw członkowskich UE.

Litwa wykonuje swoje zobowiązania dotyczące rozbudowy Via Baltica, wspieramy plany dotyczące korytarza transportowego Via Carpatia. W 2018 roku został przebudowany odcinek Via Baltica z Kowna do Mariampola. Obecnie trwają przygotowania do dalszej przebudowy Via Baltica z Mariampola do granicy litewsko-polskiej, która ma zostać ukończona do 2023 r., aby mieszkańcy naszych krajów z Wilna do Warszawy mogli podróżować autostradą.

Odcinek Via Baltica od Kowna do litewsko-polskiej granicy państwowej pokrywa się z odcinkiem korytarza Via Carpatia, w taki sposób jednocześnie zostaną przebudowane dwa strategicznie ważne korytarze.

Jakie są obecne i perspektywiczne potrzeby Litwy na tabor szynowy i autobusowy oraz jak są one zaspokajane? Czy kontrakt zajezdni w Kownie z polskim Solarisem (zakup 85 nowych trolejbusów) wskazuje na rozwój współpracy także innych przewoźników oraz grup wytwórczych?

- Obecnie cała flota pasażerska posiadana przez AB Lietuvos Geležinkeliai jest przeznaczona do eksploatacji na torze 1520 mm. Chociaż między Litwą i Polską istnieją połączenia kolejowe, trasę Kowno-Białystok obsługuje polska firma partnerska Przewozy Regionalne.

Rozwijając współpracę międzynarodową – zwłaszcza dzięki projektowi Rail Baltica – spółka rozważy potrzebę zakupu nie tylko konwencjonalnych pociągów kursujących na torze 1435 mm, ale także pociągów szybkich, które mogą zmaksymalizować potencjał infrastruktury Rail Baltica i osiągać prędkość do 250 km/h.

Rail Baltica połączy Litwę nie tylko z państwami bałtyckimi, ale także z Polską, a przez Polskę z resztą Europy. Po zakończeniu w 2023 r. elektryfikacji na odcinku granica białoruska-Kłajpeda LG Cargo planuje zakup 40-50 lokomotyw elektrycznych (dla toru 1520 mm). Ponadto po uruchomieniu linii o europejskiej szerokości torów między Kownem (Palemonas) i granicą z Polską LG Cargo planuje rozbudowę parku trakcyjnego 1435 mm, który będzie ważny na końcowym etapie realizacji projektu.

W oparciu o długoterminową strategię Kolei Litewskich LG Cargo uruchamia program odnowy wagonów towarowych, który ma zostać zrealizowany do 2030 r. Wierzymy, że polskie firmy mają niezbędne zdolności i kompetencje, aby z powodzeniem uczestniczyć w tych projektach.

Jak ocenia pan decyzję Parlamentu Europejskiego w sprawie Pakietu Mobilności? Jakie działania są planowane w tej kwestii?

- Współpraca między Polską a Litwą w sprawie Pakietu Mobilności jest bardzo ważna i znacząca. Będziemy kontynuować pracę z innymi krajami w celu ochrony naszych przewoźników w Europie. Dziś kwestia Pakietu Mobilności pozostaje nierozwiązana. Powinniśmy dalej współpracować, aby nowy Parlament Europejski i nowa Komisja Europejska mogły podjąć odpowiednie dla nas decyzje.

Z polskim ministrem Andrzejem Adamczykiem utrzymujemy doskonałe relacje, nasze zespoły współpracują ze sobą i już zastanawiają się nad przyszłymi działaniami. Nie mam wątpliwości, że będziemy nadal mówić jednym głosem i osiągniemy doskonałe wyniki.

 Patrz też: "PE przyjął pakiet mobilności, łamiąc własny regulamin". Będzie skarga do TSUE
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: "Nie mam wątpliwości, że będziemy nadal mówić jednym głosem" - mówi minister transportu Litwy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!