Nowe autobusy elektryczne od Solarisa i Ursusa we wrześniu na ulicach Katowic

Nowe autobusy elektryczne od Solarisa i Ursusa we wrześniu na ulicach Katowic
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

We wrześniu br. na ulice Katowic wyruszyć ma 10 pierwszych autobusów elektrycznych – kupowanych przy wsparciu unijnym przez tamtejsze Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Pięć wozów przegubowych dostarczy Solaris; rywalizację o dostawy wozów krótkich wygrał Ursus.

  • Łącznie przy wykorzystaniu dostępnych obecnie środków UE katowicki samorządowy przewoźnik - jeden z czterech największych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) - kupuje 135 pojazdów.
  • W większości to niskoemisyjne autobusy o napędzie konwencjonalnym; w tej liczbie jest jednak również 20 nowych autobusów o napędzie elektrycznym.
  • Autobusy zostaną kupione przy wsparciu unijnego projektu o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł.

Pierwszy przetarg, na 10 takich pojazdów, PKM Katowice ogłosiło w czerwcu ub. roku. Postępowanie to podzielono na dwie części - dotyczące pięciu autobusów przegubowych i pięciu jednoczłonowych.

Pod kątem pierwszej części spłynęła tylko jedna oferta - Solarisa, opiewająca na 16,3 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 13,8 mln zł brutto). W drugiej oferty złożyły Ursus, na 10,3 mln zł brutto i Solaris, na 14,1 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 12 mln zł brutto).

W grudniu ub. roku katowickie PKM zaakceptowało ofertę z pierwszej części. W środę spółka poinformowała, że w drugiej części zamówienia za najkorzystniejszą wybrała ofertę Ursusa. Choć producent ten zyskał mniejszą liczbę punktów w przetargowym kryterium właściwości techniczno-eksploatacyjnych (26 na 40 możliwych), pokonał Solarisa ceną (zdobywając tu 60 punktów, wobec niespełna 44 konkurenta).

Te autobusy zostaną kupione przy wsparciu unijnego projektu o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł. Został on już zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Dotąd spośród zamówień przygotowanych pod kątem projektu ZIT PKM odebrało 15 autobusów przegubowych i 5 krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZIT już w 2015 r. oraz 15 autobusów przegubowych i 15 krótkich pokazanych na początku 2017 r. (w obu tych przetargach wygrał Solaris). Obecnie spółka odbiera też pojazdy z wygranego przez firmę MAN Truck & Bus Polska zamówienia na 35 wozów krótkich i 5 przegubowych (ostatnia dostawa 15 autobusów krótkich nastąpi w marcu br.).

Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostać kupionych w latach 2019-2020, przy zakładanym wsparciu 31,9 mln zł w ramach projektu zgłaszanego do finansowania w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Z wykorzystaniem tej dotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 35 pojazdów o napędzie konwencjonalnym.

Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymi już takimi wozami w konurbacji katowickiej - kupowanymi przy wsparciu środków unijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne zamówiło już Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu - wozy produkcji Solarisa mają dotrzeć tam jeszcze w styczniu 2018 r.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej pozostającego poza metropolią Jaworzna po realizacji ubiegłorocznego zamówienia ma 24 autobusy elektryczne - ok. 40 proc. całego taboru. Do 2020 r. w planach ma zakup kolejnych 20 sztuk takich pojazdów (zapewniło już sobie unijne dofinansowanie). Wówczas autobusy elektryczne będą stanowiły 80 proc. jaworznickiej floty autobusowej.

Pod koniec ub. roku zarząd GZM, w skład której wchodzi 41 samorządów regionu, podpisał z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju porozumienie, na mocy którego - w razie uzyskania dofinansowania na poziomie 85 proc. lub więcej - kupi w perspektywie kilku lat nawet 300 autobusów elektrycznych. Jednocześnie GZM przejął rolę regionalnego partnera w programie "Bezemisyjny Transport Publiczny" od jednego z tamtejszych organizatorów komunikacji miejskiej.

Według informacji PKM Katowice tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc., Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy obecnie ok. 250 pojazdów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe autobusy elektryczne od Solarisa i Ursusa we wrześniu na ulicach Katowic

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!