45 nowych tramwajów zamawianych przez Tramwaje Śląskie po raz pierwszy w historii będzie miało klimatyzację – poinformowała PAP spółka. Wymóg klimatyzacji w pojazdach coraz częściej wprowadza w swoich przetargach organizator komunikacji miejskiej w regionie.
Nowe wozy zostaną kupione w dwóch przetargach. Jeden z nich zakłada zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (8 jednokierunkowych i 2 dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Drugi obejmuje zakup 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m.
W pierwszym przetargu Tramwaje Śląskie zastrzegają prawo opcji zamówienia do 5 kolejnych takich samych tramwajów jednoczłonowych, jednokierunkowych. Prawo opcji w drugim postępowaniu obejmuje do 5 kolejnych identycznych tramwajów 25-metrowych.
Ogłoszenia przetargowe wraz ze specyfikacją wymogów pojawiły się na stronach spółki w sobotę. W poniedziałek jej rzecznik Andrzej Zowada przekazał PAP, że nowe wozy po raz pierwszy w historii będą miały nie tylko wyszczególnione w przetargu klimatyzatory w kabinach motorniczych, lecz także urządzenia klimatyzujące część pasażerską.
"Choć w opisie przedmiotu zamówienia one są opisane w taki sposób, że może się wydawać, że ta część pasażerska nie jest klimatyzowana - nie jest tak. Po raz pierwszy tramwaje zamawiamy z urządzeniami klimatyzacji" - podkreślił Zowada.
Jak wyjaśnił, spółka opisała ten wymóg określając zakresy temperatur, jakie wewnątrz pojazdu musi zapewniać jego "system wentylacji, ogrzewania i schładzania". Dla temperatury zewnętrznej (mierzonej w cieniu) w zakresie 22-25 stopni Celsjusza ma to być temperatura wnętrza 22 stopnie, a dla temperatury zewnętrznej powyżej 25 stopni - we wnętrzu powinno być co najmniej o trzy stopnie chłodniej.
"To zależy od wykonawcy, jakie urządzenie zaproponuje. W specyfikacji opisany jest efekt, jaki ma zostać osiągnięty" - zaznaczył Zowada.
Wyjaśnił, że taki zapis zastosowano ze względu na częstą wymianę na przystankach nie tylko pasażerów, ale też powietrza (średnio co kilkaset metrów, przeciętnie co dwie minuty). To dlatego zgodnie ze specyfikacją przy wysokich temperaturach zewnętrznych w tramwaju ma być "co najmniej" o trzy stopnie chłodniej, podczas gdy w stale zamkniętej kabinie motorniczego - przy temperaturze zewnętrznej 35 stopni - może być najwyżej 25 stopni Celsjusza.
Wymóg klimatyzacji w pojazdach coraz częściej umieszcza w przetargach na obsługę poszczególnych linii organizator komunikacji miejskiej w kluczowej części konurbacji katowickiej - Komunikacyjny Związek Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Jak przekazała PAP w poniedziałek rzeczniczka Związku Anna Koteras, wraz z obecnie zamawianymi przez Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Sosnowcu nowymi pojazdami, przewoźnicy w regionie będą dysponowali już ok. 300 klimatyzowanymi autobusami. Takich wozów jeździ obecnie na liniach ok. 200.
"W nowoogłaszanych przetargach na obsługę poszczególnych linii już ten wymóg klimatyzacji na ogół pojawia się" - zaznaczyła Koteras. "Wiąże się to z systematycznym podnoszeniem jakości świadczonych usług. Najpierw wymagaliśmy niskiej podłogi, potem odpowiednich wyświetlaczy, teraz klimatyzacji. Na liniach pojawiają się coraz lepsze pojazdy" - zaznaczyła rzeczniczka KZK GOP.
Obecnie codziennie zrzeszający 29 miast i gmin woj. śląskiego KZK GOP wypuszcza na drogi regionu w dni robocze ok. 720 autobusów (różnych przewoźników) i ponad 200 tramwajów (spółki Tramwaje Śląskie).
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Należąca do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Nowe pojazdy Tramwajów Śląskich jednak z klimatyzacją