PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe przepisy będą kosztowały największych armatorów miliardy

Autor: Wnp.pl (PS)
03-09-2018 08:39 |  aktualizacja: 03-09-2018 12:01
Nowe przepisy będą kosztowały największych armatorów miliardy

Z powodu (prawdopodobnie) małej produkcji oleju napędowego z niską zawartością siarki, koszty bunkru Maersk wzrosną po 2020 r. o 50 proc.

Fot. mat. pras.

Po wprowadzeniu w życie w 2020 r. rozporządzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) o powszechnym stosowaniu w żegludze oceanicznej oleju napędowego z niską zawartością siarki (0,5 proc., zamiast 3,5 proc.), wydatki największego na świecie armatora kontenerowego Maersk wzrosną prawdopodobnie o 2 mld dolarów.

  • Maersk zarządza obecnie flotą liczącą ponad 700 statków. Tylko w 2017 roku wydatki na bunkier kosztowały Maersk 3,4 mld dolarów, informuje agencja Bloomberg.
  • Szacowane, duże dodatkowe koszty zakupu paliwa będą wynikać m.in. z zawyżania jego cen przez producentów, ponieważ brakuje wystarczających mocy wytwórczych - ocenia Maersk.
  • Spośród trzech sposobów dostosowania się do wymogów IMO, Maersk wybrał zakupy oleju niskosiarkowego. Z szacunków grupy wynikało, że to tańszy sposób, niż – droga - instalacja na wszystkich statkach specjalnych urządzeń do odsiarczania, tzw. płuczek, a tym bardziej wymiana silników na napęd LNG.
„Sytuacji nie nazwałbym perfekcyjnym sztormem, ale jest blisko do niej” – powiedział agencji Bloomberg Simon Bergulf, dyrektor ds. regulacyjnych Maerk.

Jak zaznaczył zarazem, na rynku „nie widać obaw z powodu braku paliwa z niską zawartością siarki”.

„Wszyscy przedstawiciele rafinerii i dostawcy paliwa, z którymi rozmawiamy, nie obawiają się niedoborów. Wierzą, że są dobrze przygotowani do obsługi większego popytu” – dodał Bergulf.

Opinię o wzroście kosztów zakupu oleju napędowego wyraził też Rolf Habben Jansen, prezes piątej co do wielkości linii żeglugowej - Hapag-Lloyd. Według niego, rozporządzenie IMO będzie kosztować spółkę dodatkowo 900 mln USD rocznie.

Czy rozporządzenie IMO wywinduje ceny oleju napędowego?

Obaj armatorzy mają doświadczenie w stosowaniu niskosiarkowego oleju. Od 2015 roku podobnego typu rozporządzenie IMO obowiązuje na obszarze wód SECA (Morza Północne i Bałtyckie oraz zachodnie wybrzeże Ameryki Północnej, do Antyli).

Spośród trzech sposobów dostosowania się do wymogów IMO, Maersk wybrał zakupy oleju niskosiarkowego. Z szacunków grupy wynikało, że to tańszy sposób, niż – droga - instalacja na wszystkich statkach specjalnych urządzeń do odsiarczania, tzw. płuczek, a tym bardziej wymiana silników na napęd LNG.

Tym niemniej niektóre z kontenerowców, na zasadzie pilotażu, wyposażył w płuczki. „Nie lubimy tego rozwiązania. Uważamy, że wytrącanie siarki z oleju to zadanie rafinerii” – powiedział Skou.

Przed kilku dniami zarząd Maerska ogłosił, że połączył siły z operatorem magazynów paliw, Royal Vopak, w celu zwiększania w Rotterdamie zapasów oleju z niską zawartością paliwa. Mają one zaspokoić po 2020 roku piątą część zużywanego przez Maersk oleju.

Jest porozumienie. Transport morski ograniczy emisję CO2
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.112.42
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

27 397 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

557 833 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.