W pierwotnym kształcie przepisy pakietu przewozowego zakładały obowiązek monitorowania jedynie przewozów odbywających się po drogach publicznych. Mając na celu uszczelnienie przepisów, ustawodawca zdecydował się na rozszerzenie obowiązków związanych z monitorowaniem przewozy towarów także o kolejny kanał transportu - na przewozy odbywające się koleją - piszą dla WNP.PL Mateusz Fiszer i Mateusz Jopek, menedżerowie w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.
Pierwsze 12 miesięcy obowiązywania wspomnianych przepisów uwypukliło mankamenty wprowadzanych w szybkim tempie regulacji nakładających na przedsiębiorców nowe obowiązki, za nieprzestrzeganie których grożą dotkliwe kary finansowe.
14 czerwca 2018 r. weszła w życie nowelizacja pakietu przewozowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1039) mająca na celu m.in. usunięcie narosłych wątpliwości interpretacyjnych związanych zwłaszcza z katalogiem wyrobów objętych obowiązkiem monitorowania, jak i objęcie systemem kontroli także przewozów określonych towarów realizowanych koleją.
W dalszej części artykułu:
- więcej na temat nowych przepisów,
- jak się do nich dostosować,
- jakie towary objęto systemem,
- jaka wysokość kar,
- kolejne zmiany już wkrótce