PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy polski samolot ILX-34 ma sens. Oby nie podzielił losów "Grota"

Autor: Włodek Kaleta
14-06-2018 06:02 |  aktualizacja: 14-06-2018 06:09

Polscy inżynierowie rozpoczęli prace nad konstrukcją wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. List intencyjny w tej sprawie podpisano 24 maja w siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Ma to być maszyna o przeznaczeniu cywilnym i wojskowym o masie startowej nie większej niż 5670 kg.

W lotnictwie mamy wiele doświadczeń

- To niejedyna powojenna konstrukcja. Zespół pod kierownictwem Tadeusza Sołtyka skonstruował szereg udanych samolotów, z których niektóre weszły do seryjnej produkcji (np. TS-8 Bies), a w przypadku TS-11 służą do dnia dzisiejszego – przypomina gen. Rajchel. - Oczywiście pamiętamy o następcy TS-11, jakim był I-22 Iryda, który został wdrożony do służby w Lotnictwie Marynarki Wojennej. Niestety został wycofany po kolejnej katastrofie, choć rzeczywiste przyczyny wycofania również budzą dużo wątpliwości. Polską konstrukcją jest również turbośmigłowy PZL 130 Orlik. Należy pamiętać również o śmigłowcach polskiej konstrukcji, zaczynając od SM-1, a na SW-4 skończywszy.
Generał nie chce wspominać sukcesów polskiego lotnictwa przedwojennego, podkreśla jednak, że od początku lat 30. XX w. do chwili wprowadzenia do szkolenia włoskiego M-346, szkolenie w dęblińskiej Szkole Orląt odbywało się prawie wyłącznie na samolotach polskiej konstrukcji lub produkowanych w kraju na licencji.

Nie ma też wątpliwości co do potencjału konstrukcyjnego naszych inżynierów. - Uważam, że jest on ogromny, a o jego braku wykorzystania decydują tylko środki finansowe, w zasadzie zaś to ich brak, oraz niczym nieuzasadniona obawa decydentów politycznych i gospodarczych przed inwestowaniem w przemysł lotniczy – tłumaczy Rajchel.

Ośrodki lotnicze. Mamy ich wiele

Przypomina, że w naszym kraju istnieje jeszcze kilka ośrodków naukowych, które są doskonałym zapleczem konstrukcyjnym polskiego lotnictwa. To wspomniany wcześniej Instytut Lotnictwa, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych czy wydziały lotnicze Politechniki Warszawskiej, Rzeszowskiej, Wojskowej Akademii Technicznej, inne politechniki. Należy pamiętać o Wojskowych Zakładach Lotniczych w Warszawie, Bydgoszczy, Łodzi i Dęblinie.

Obraz ten nie byłby pełny bez wspomnienia o prywatnych zakładach lotniczych. Przykładem może być Margański & Mysłowski Sp. z o.o. w Bielsku Białej, którzy są producentem polskiego samolotu EM-11 Orka, a wcześniej skonstruowali i oblatali EM-10 Bielik, szkolno-treningowy samolot z napędem turboodrzutowym. Konstrukcja samolotu została oparta na kompozycie, głównie węglowo-epoksydowym. Tylna cześć kadłuba mieszcząca zespół napędowy wykonana jest ze stopów lekkich, wzmocnionych elementami wykonanymi z tytanu.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 233 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

572 997 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.