Od 3 listopada 2007 r. zaczęła obowiązywać większość przepisów ustawy z 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 192, poz. 1381). Zmiany dostosowują nasze przepisy do wymogów UE.
Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych omawianą nowelizacją znajduje się obowiązek przechowywania dokumentacji kontrolnej - czytamy w "Pulsie Biznesu"
Nakłada on na podmiot wykonujący przewozy drogowe obowiązek przechowywania przez rok (licząc od dnia otrzymania) przekazanych mu przez organy kontrolne dokumentów i protokołów z wyników kontroli. Dotyczy to zarówno kontroli przeprowadzonych na terenie przedsiębiorstwa, jak i drogowych w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
Znowelizowana ustawa wprowadza także nowy wzór zaświadczenia potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu. Chodzi o sytuację, w której kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby, korzystał z urlopu wypoczynkowego, czy prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR - wyjaśnia "PB".
Teraz podmiot wykonujący przewóz drogowy musi wystawić takie zaświadczenie na formularzu elektronicznym oraz przeznaczonym do druku (decyzja Komisji Europejskiej 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 r. zapisa- na w Dz. Urz. UE L 99 z 14.04.2007, str. 14).
- Jeśli wystąpią wszystkie trzy przypadki jednocześnie, kierowcy muszą być wystawione przez pracodawcę trzy odrębne formularze. Warto pamiętać, że choć zaświadczenie wystawia przewoźnik, to winno być ono podpisane przez kierowcę, przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy - dziennik cytuje wyjaśnienie zamieszczone na stronach Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Zmiany w przepisach (art. 19 ust. 1 ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych) nadają nowe kompetencje wojewódzkim inspektorom transportu drogowego w zakresie kontroli spełnienia wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe. Przedmiotem takich kontroli mają być wprowadzone do obrotu ciśnieniowe urządzenia transportowe, prawidłowość ich oznakowania oraz dotycząca ich dokumentacja techniczna.
Od 3 listopada nowe obowiązki zostały nałożone na Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Polegają one m.in. na opracowaniu jednolitej krajowej strategii kontroli i zapewnieniu uczestnictwa rodzimych inspektorów w drogowych kontrolach koordynowanych z udziałem organów kontroli z innych państw członkowskich UE. Główny inspektor został także zobligowany do przekazywania Komisji Europejskiej zbiorczych danych z przeprowadzonych przez podległą mu służbę kontroli - informuje "PB".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Obowiązują już nowe przepisy o transporcie drogowym