Od 2016 do 2018 roku koszty kontraktów kolejowych wzrosły o ponad 36 proc.

Od 2016 do 2018 roku koszty kontraktów kolejowych wzrosły o ponad 36 proc.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Według Izby Gospodarczej Transportu Lądowego rzeczywisty wzrost kosztów realizacji kontraktów kolejowych od pierwszego kwartału 2016 do drugiego kwartału 2018 wyniósł 36,69 proc. - poinformował Wiesław Nowak, przewodniczący Sekcji Budownictwa Kolejowego w Izbie Gospodarczej Transportu Lądowego.

- Rzeczywisty wzrost kosztów realizacji kontraktów w okresie od pierwszego kwartału 2016 do drugiego kwartału 2018 r., według zrobionych przez naszych specjalistów analiz, na podstawie prawdziwych danych pochodzących od wykonawców, wynosi 36,69 proc. - powiedział Nowak.

- Średniorocznie ten wzrost pomiędzy 2016 a 2018 rokiem wynosi praktycznie 15 proc. Proszę sobie teraz wyobrazić sytuację firmy, która zawierała kontrakt, składała ofertę na początku roku 2016 a realizuje ją teraz i będzie w roku 2019 i 2020. Praktycznie rzecz biorąc jeżeli skończy na 50 proc. brakujących kosztów, to będzie dobrze - dodał.

Poinformował on, że ogólny wniosek, który wyciąga branża to taki, że realne koszty realizacji kolejowych kontraktów są dużo wyższe w stosunku do tego, co można było zaplanować i można było przewidzieć, składając ofertę.

Dodał, że czynniki wzrostu kosztów, których doświadcza obecnie branża, były przez budowlańców nie do przewidzenia, gdy składali oferty.

Jego zdaniem branża ma do czynienia obecnie z dwoma problemami. Pierwszy to urealnienie kosztów realizacji już zawartych kontraktów.  Drugim problemem, są kontrakty, które dopiero będą podpisywane.

- Dzisiaj powszechnym zjawiskiem jest, że zamawiający unieważniają przetargi ze względu na zbyt wysokie oferty, które otrzymują - stwierdził.

Zdaniem Nowaka muszą zostać opracowane realne wskaźniki waloryzacji kosztów wykonania kontraktów.

Przyznał, że branża, przy współudziale GUS-u próbuje opracować wskaźniki wzrostu kosztów. Chodzi o opracowanie koszyków drogowego i kolejowego zawierających podstawowe materiały i czynniki wpływające na koszty realizacji inwestycji.

- Jeżeli nie rozwiążemy tych problemów, to w naszej ocenie mogą być kłopoty z wykorzystaniem środków unijnych - stwierdził Nowak.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!