Od września rewolucja w gdańskiej komunikacji publicznej

Od września rewolucja w gdańskiej komunikacji publicznej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od września w Gdańsku nastąpią rewolucyjne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej - ma ruszyć nowa linia tramwajowa na Piecki-Migowo i regularne kursowanie ma rozpocząć Pomorska Kolej Metropolitalna.

We wrześniu planowane jest oddanie do użytku nowej linii tramwajowej, która połączy śródmieście Gdańska z dzielnicą Piecki-Migowo. W tej części miasta mieszka co najmniej kilkadziesiąt tysięcy osób i w okolicy powstają nowe osiedla.

Nowa linia o dł. ok. 4,5 km z ośmioma przystankami powstała na odcinku od pętli Siedlce, wzdłuż ul. Kartuskiej, przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku Brętowo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), gdzie po raz pierwszy w Polsce zastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tym samym peronie. Inwestycja obejmuje także odgałęzienie linii tramwajowej od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej. Planowy termin zakończenia budowy to 30 września. Także do tego dnia powinny być gotowe dojazdy do przystanków PKM (węzłów): Jasień, Brętowo i Kiełpinek.

Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (spółki w imieniu miasta prowadzącej inwestycję) zapowiedziała podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Gdańsku, że "jest bardzo duża szansa, że do końca sierpnia zakończą się wszystkie prace wykończeniowe i porządkowe i spółka otrzyma wszelkie pozwolenia na użytkowanie linii". Podała, że w poniedziałek do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego "wpływają dokumenty w sprawie uzyskania pozwolenia na użytkowanie, co praktycznie oznacza uruchomienie linii tramwajowej". Poinformowała, że "podobnie jest w przypadku przystanków do PKM".

Wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak zwrócił uwagę, że oddanie do użytku nowej linii tramwajowej jest "spełnieniem marzenia po 40 latach od pierwszych planów o tramwaju na Piecki-Migowo". Podał, że nowa linia jest już trzecią linią tramwajową w Gdańsku oddaną do użytku po 2007 r., kiedy uruchomiono tramwaj na Chełm; w 2012 r. powstała linia na Łostowice. "Jest to element konsekwentnej polityki komunikacyjnej władz miasta w ostatnich latach; rozwijamy transport szynowy, proekologiczny, który jest sprawniejszy, zużywa mniej energii" - tłumaczył. Podano, że 85 proc. sieci tramwajowej w Gdańsku ma wydzielone torowiska, co oznacza, że tramwaje nie stoją w korkach.

Na nowej trasie kursować będą tramwaje linii 10 i 12. W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Piecek-Migowa będą kursować naprzemiennie co pięć minut, w pozostałych porach dnia co 10-15 minut.

Nową linię obsługiwać będzie pięć najnowocześniejszych w Polce tramwajów PESA Jazz Duo. Pojazdy kosztowały 54 mln zł, a zakup był współfinansowany ze środków UE. Całkowity koszt budowy linii tramwajowej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to prawie 226 mln zł, z czego 122 mln zł to dofinansowanie z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Uruchomienie nowej linii tramwajowej spowoduje wiele zmian w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w Gdańsku. Wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski poinformował podczas konferencji, że trasy wielu linii autobusowych zostaną zmienione, wydłużone lub skrócone. Trasy wielu linii np. z południowych dzielnic Gdańska mają być tak zmienione, aby umożliwić pasażerom dojazd do przystanków PKM.

Grzelak nie wykluczył, że w przypadku zapotrzebowania mieszkańców np. na nowe połączenia czy zwiększenie częstotliwości kursowania na niektórych trasach możliwe będzie w przyszłości wprowadzenie zmian. Na razie nie będzie wspólnego biletu na PKM oraz na autobusy i tramwaje. Wiceprezydent wyjaśnił, że"trwają rozmowy i analizy na ten temat (); nie wiadomo jednak, czy i kiedy nastąpi integracja biletów".

1 września ma być oddana do użytku pasażerów Pomorska Kolej Metropolitalna, czyli ok. 18 km nowa linia łącząca Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Jest to największa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez samorząd województwa pomorskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Od września rewolucja w gdańskiej komunikacji publicznej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!