W piątek oddano do użytku dojazdy do przystanków oraz trzy węzły przesiadkowe Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) w Gdańsku Jasieniu, Kiełpinku i Brętowie. We wtorek rano PKM rozpoczyna regularne kursowanie.
Ze względu na rozpoczęcie 1 września kursowania PKM, węzły i dojazdy do przystanków zostały oddane do użytku miesiąc wcześniej, niż planowano. Jak poinformowała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), która w imieniu miasta realizowała inwestycję, do użytku oddano też ok. 1,5-kilometrowy odcinek drogi ułatwiającej dojazd do stacji PKM Jasień, łączący ronda Myśliwska i Gronostajowa. Droga ułatwi dotarcie nie tylko do stacji, ale też dojazd z osiedli górnego tarasu do trasy WZ i ul. Kartuskiej.
Rzeczniczka GIK, Magdalena Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że na węzłach przesiadkowych w Kiełpinku i na Jasieniu powstały parkingi na 82 samochody i zadaszone parkingi dla rowerów z 32 miejscami. Na węźle przesiadkowym Brętowo do dyspozycji kierowców są miejsca postojowe dla 19 samochodów i wiata na 32 rowery. Na tym węźle po raz pierwszy w Polsce zastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tym samym peronie. Kończy się tam bowiem trasa nowo zbudowanej linii tramwajowej, łączącej śródmieście Gdańska z osiedlem Piecki-Migowo. W rejonie węzłów przesiadkowych PKM powstały też ścieżki rowerowe.
Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z PKM na trasie od stacji Strzyża do lotniska w Rębiechowie w najbliższą niedzielę, podczas Dnia Otwartego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek na lotnisku jest połączony z terminalem T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Regularne kursowanie kolej rozpocznie 1 września.
PKM obsługiwać będzie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych (modele 218Mc i 219M) spółki Pesa Bydgoszcz, w tym 3 dwuczłonowe i 7 trójczłonowych). Pociągi kosztowały ponad 146 mln zł brutto, z czego ponad 70 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Pojazdy mają jeździć z prędkością do 120 km/h. Pojazd dwuczłonowy może zabrać 250 osób (w tym jest 100 miejsc siedzących), a trójczłonowy - 350 osób (w tym 150 miejsc siedzących). Pociągi są klimatyzowane, a podróżni mają mieć dostęp do bezprzewodowego internetu. Będą przystosowane do przewozu rowerów.
Regularne przewozy pasażerskie obsługiwać będzie PKP Szybka Kolej Miejska (SKM) w Trójmieście. We wrześniu ruch pociągów będzie się odbywał głównie na trasie Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Port Lotniczy. Marcin Głuszek z PKP SKM Trójmiasto podał, że w dni powszednie na tej trasie będą kursowały średnio w ciągu godziny po cztery pociągi w każdą stronę i ok. 70 par pociągów w ciągu dnia; w dni wolne ma być o połowę mniej. Rano i wieczorem będą też pociągi na trasie Wrzeszcz-Gdynia.
Jak informują przedstawiciele SKM i samorządu województwa, od 1 października mają być uruchomione pociągi z Wrzeczcza i Gdańska Głównego do Kartuz oraz z Wrzeszcza do przystanku Gdańsk Osowa.
Nie ma wspólnego biletu na autobusy i tramwaje oraz PKM. W PKM obowiązuje taryfa trójmiejskiej SKM. Nowością jest bilet na jedno miasto za 3,50 zł oraz bilet trójmiejski za 6 zł.
W ocenie samorządu województwa prawdopodobnie dopiero w przyszłym roku wybudowane zostaną dwa przystanki PKM w Gdyni: Karwiny i Stadion.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez samorząd województwa pomorskiego. Spółka realizująca inwestycję przekonuje, że jest to pierwsza od 40 lat całkowicie nowa linia kolejowa w Polsce i też pierwsza w kraju linia kolejowa wybudowana przez samorząd wojewódzki.
Nowa linia łączy Gdańsk z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut, a z Kościerzyny do Gdańska w nieco ponad godzinę. Wartość całej inwestycji to ok. 950 mln zł, z czego 85 proc. kosztów kwalifikowanych finansuje UE.
Władze województwa liczą, że budowa PKM będzie pierwszym krokiem do znaczącego usprawnienia komunikacji publicznej w regionie. Zakłada się, że z połączenia korzystać mogą głównie osoby dojeżdżające do Trójmiasta z Kartuz i z Kaszub. Według przeprowadzonych badań z PKM może korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Dzięki PKM Gdańsk odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w czasie II wojny światowej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Oddano do użytku dojazdy i węzły Kolei Metropolitalnej