PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Odra i Wisła potrzebują 50 mld zł inwestycji

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
06-05-2018 06:00 |  aktualizacja: 06-05-2018 08:26
Odra i Wisła potrzebują 50 mld zł inwestycji

Podpisując konwencję AGN, Polska zobowiązała się dostosować najważniejsze drogi wodne do klas międzynarodowych

Fot. Shutterstock

Do większości europejskich ośrodków przemysłowych można do­trzeć rzekami lub kanałami. A jednak transport śródlądowy w Unii Europejskiej, w tym w Polsce, odgrywa mało istotną rolę. Czy istotnie stoi na przegranej pozycji, choć góruje pod kilkoma względami nad innymi środkami transportu?

  • Europa szuka alternatywy dla dominującego i rosnącego z roku na rok transportu drogowego, a jednym z rozwiązań jest przesuwanie ładunków na rzeki.
  • Udział śródlądowego transportu wodnego w przewozach w UE jednak nie rośnie, oscy­lując od lat na średnim poziomie około 6 proc., choć przy bardzo dużym zróżnicowaniu w poszczególnych państwach.
  • Ratyfikując międzynarodową konwencję AGN, Polska zobowiązała się dostosować najważniejsze drogi wodne do klas międzynarodowych, w zamian może liczyć na współfinansowanie inwestycji.
  • Wyzwaniem jest to, jak sfinansować udrożnienie Odry (za blisko 20 mld zł) i dolnej Wisły (30 mld zł), a także dalsze odcinki sieci TEN-T.
  • O tych problemach m.in. będziemy mówić 16 maja podczas debaty "Szlaki wodne w Polsce i w Europie" na Europejskim Kongresie Gospodarczym.


W czerwcu 2001 roku Komisja Europejska wydała białą księgę na temat europej­skiej polityki transportowej, w której zaproponowała zmianę udziału poszcze­gólnych rodzajów transportu w prze­wozach.
Podpisując konwencję AGN, Polska zobowiązała się dostosować najważniejsze drogi wodne do klas międzynarodowych. Fot. MGMiŻŚ
Podpisując konwencję AGN, Polska zobowiązała się dostosować najważniejsze drogi wodne do klas międzynarodowych. Fot. MGMiŻŚ

Postawiła na rewitalizację kolei oraz wspieranie transportu morskiego i śródlądowego. Później przyjęło to postać m.in. Zintegrowanego europejskiego programu działań na rzecz żeglugi śródlądowej (skrót angielski: NAIADES). W ślad za nim poszły określone środki finansowe.

Dlaczego?

Europa szuka alternatywy dla dominującego i rosnącego z roku na rok transportu drogowego. Z kilku powodów.

Jest to najbardziej szkodliwy dla środowiska rodzaj transportu w przeliczeniu na jednostkę (1 tonę lub 1 pasażera). Łącznie pociąga on tzw. koszty zewnętrzne (w środowisku naturalnym, wypadkach i hałasie) wynoszące 2 eurocenty/1 tonokilometr, podczas gdy kolej – 0,8 eurocenta, a barki – niecałe 0,3 eurocenta (dane wyliczone dla warunków 2015 r.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 922 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

576 277 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.