Opóźnia się reforma PKP

Opóźnia się reforma PKP
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd chciał na początku 2008 roku rozpocząć przekazywanie samorządom kolei regionalnych. Już wiadomo, że nie zdąży. Wciąż nie wystąpił o zgodę na to do Komisji Europejskiej, negocjacje z marszałkami województw zostały wstrzymane.

Długi spółki PKP Przewozy Regionalne, którą rząd chce uszczęśliwić władze samorządowe, wynoszą obecnie ponad 2,1 mld zł. Państwo ma je spłacić, zanim przekaże firmę marszałkom - przypomniała "Rzeczpospolita".

To pomoc publiczna, na którą zgodę musi wyrazić Komisja Europejska. Wniosek o jej wydanie, jak przyznaje Ministerstwo Transportu, jeszcze gotowy nie jest i nie wiadomo, kiedy do Brukseli zostanie wysłany. - Na pewno jeszcze w tym roku - zapewnia w rozmowie z "Rz" Sławek Sadowski z biura prasowego ministerstwa.

- Samo przygotowanie dokumentu potrwa co najmniej dwa miesiące -mówi dziennikwoi Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu. -Dopóki nie będzie zgody na udzielenie pomocy publicznej, nie będzie można zacząć reformy PKP -mówi "Rz" Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. -To zaś oznacza, że samorządy dalej będą przepłacać za zamawiane przewozy pasażerskie, bo w cenie usług przewozowych będą nadal ukrywane koszty obsługi zadłużenia spółki. Firma nie będzie się rozwijać, tylko coraz bardziej pogrążać -podsumowuje Majewski.

Komisja Europejska wniosek o zgodę na udzielenie pomocy publicznej może rozpatrywać od około sześciu miesięcy nawet do roku. Oddłużenie PKP PR może więc rozpocząć się najwcześniej w połowie przyszłego roku.

Czarniejszy scenariusz przewiduje, że rządowi nie uda się przeprowadzić restrukturyzacji PKP i pozbyć się Przewozów Regionalnych. Może się tak zdarzyć, jeżeli Komisja nie wyda zgody na udzielenie pomocy publicznej lub jeżeli samorządy odmówią przejęcia spółki - wyjaśnia "Rzeczpospolita".

Marszałkowie podkreślają, że Przewozów Regionalnych przyjmować nie muszą i jeżeli rząd nie spełni ich żądań, mogą nie przyjąć darowizny. - Chyba że udziały w spółce będą zbywalne i będziemy mogli je zaraz na drugi dzień odsprzedać, ale przecież to nie o to chodzi - mówi "Rz" Patryk Wild, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opóźnia się reforma PKP

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!