Państwa UE zgadzają się na limity CO2 dla ciężarówek

Państwa UE zgadzają się na limity CO2 dla ciężarówek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministrowie odpowiedzialni za sprawy środowiska wypracowali porozumienie w sprawie projektu przepisów dotyczących ustanowienia limitów emisji CO2 dla samochodów ciężarowych. To decyzja historyczna, bo takich ograniczeń do tej pory w UE nie było.

  • Zgodnie z projektem w 2025 roku średnia emisja z nowych pojazdów ma być o 15 proc. niższa niż w 2019 roku, natomiast cel na 2030 rok wyznaczono na poziomie o 30 proc. niższym.
  • Wejście takich przepisów w życie będzie oznaczać, że w latach 2020-2030 wyemitowane będzie 54 miliony ton CO2 mniej.
  • KE przekonuje, że mniejsza emisja CO2 z ciężarówek to też mniejsze spalanie i realne oszczędności dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mają wynieść po przeszło 25 tys. euro w ciągu pięciu lat.


Komisja Europejska zaproponowała ustanowienie standardów emisji CO2 dla samochodów ciężarowych w maju tego roku. Zgodnie z jej projektem w 2025 roku średnia emisja z nowych pojazdów ma być o 15 proc. niższa niż w 2019 roku, natomiast cel na 2030 rok wyznaczono na poziomie o 30 proc. niższym. Samochody osobowe i auta dostawcze są już objęte tymi restrykcjami, natomiast jak dotąd nie obowiązywało to samochodów ciężarowych.

- Od 2025 roku nowe ciężarówki i autobusy będą emitować średnio o 15 proc. mniej CO2, a od 2030 roku o 30 proc. To część naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji transportu drogowego i ważny krok w kierunku osiągnięcia celów porozumienia paryskiego- oświadczyła prowadząca obrady w Brukseli minister ds. zrównoważonego rozwoju sprawującej prezydencję Austrii Elisabeth Koestinger.

Wejście takich przepisów w życie będzie oznaczać, że w latach 2020-2030 wyemitowane będzie 54 miliony ton CO2 mniej. To tyle, co całkowita roczna emisja Szwecji.

Wiążący prawnie, 30-procentowy cel na 2030 rok, będzie mógł zostać zmieniony (w unijnych realiach oznacza to możliwość jego podniesienia) podczas przeglądu przepisów, który ma się odbyć w 2022 roku. Producenci, którzy nie spełnią celów będą podlegać karom finansowym.

Kompromis państw członkowskich UE przewiduje wprowadzenie systemu zachęt (superkredytów), dzięki czemu np. właściciele floty samochodowej złożonej z pojazdów o zerowej i niskiej emisji będą mieli więcej kredytów na emisję CO2 niż inni. Superkredyty będą podlegały określonym limitom, by nie obniżać celów środowiskowych. W porównaniu z pierwotną propozycją KE, Rada zdecydowała o wyłączeniu autobusów i autokarów z tego systemu zachęt.

UE ma też przyjąć specjalne rozwiązania, by mieć wiarygodne i miarodajne dane od producentów samochodów dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa.

Stanowisko, które uzgodnili ministrowie daje mandat prezydencji, by rozpoczęła w tej sprawie negocjacje z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego. Dopiero w wyniku tych rozmów ustalone zostaną ostateczne cele.

Producenci już w czasie ogłaszania propozycji oznajmili, że cele powinny być znacznie niższe: minus 7 proc. w 2025 i minus 17 proc. w 2030 roku. Organizacje pozarządowe domagają się z kolei ustawienia poprzeczki na poziomie 24 proc. w 2025 i 40 proc. w 2030 roku przy odniesieniu do roku 2016.

KE przekonuje, że mniejsza emisja CO2 z ciężarówek, to też mniejsze spalanie i realne oszczędności dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mają wynieść po przeszło 25 tys. euro w ciągu pięciu lat.

Emisje CO2 z ciężkich pojazdów, w tym ciężarówek, autobusów i autokarów, stanowią około 6 proc. całkowitej emisji CO2 w UE i około jedną czwartą emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym. Obecnie prawo UE nie określa żadnych wymogów dotyczących emisji CO2 dla takich pojazdów.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Państwa UE zgadzają się na limity CO2 dla ciężarówek

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!