Dwanaście zabytkowych maszyn wystąpi podczas tegorocznej 17. parady parowozów w Wolsztynie (woj. wielkopolskie). Widzowie zobaczą czynne lokomotywy polskie, czeskie, węgierskie i niemieckie.
Największe emocje wzbudzają co roku zagraniczne parowozy. Tym razem dwie maszyny mają dotrzeć do Wolsztyna z Niemiec, skąd przyprowadzą okolicznościowe pociągi z miłośnikami kolei.
W ubiegłych latach plany Niemców krzyżowała upalna pogoda, z powodu której parowozy nie otrzymywały zgody na przejazd po niemieckiej sieci kolejowej i kilka lat pod rząd zza Odry docierała na paradę tylko maszyna przystosowana do opalania olejem. W tym roku ma pojawić się "wojenny" parowóz 52 8177 z Berlina i przystosowany do prowadzenia szybkich pociągów osobowych 01 509 z Cottbus.
Pociąg z gośćmi z Czech przyprowadzi parowóz 313.432 z lokomotywowni Depo Luzna u Rakovnika, a z Węgier dotrze maszyna 242.001.
Najliczniejszą grupę podczas parady stanowić będą polskie lokomotywy Ty2-953, Ol12-7 i TKt48-191 stacjonujące w skansenie w Chabówce (woj. małopolskie) oraz wolsztyńskie - Pt47-65, Ol49-7, Ol49-59, Tr5-65 i Pm36-2. Parowozy będą w sobotę od rana ciągnąć pociągi z Poznania i Wrocławia do Wolsztyna, a w ciągu dnia składy złożone z wagonów retro po malowniczych, lokalnych trasach wokół Wolsztyna.
Parada rozpocznie się w sobotę o godz. 13.30. Lokomotywy prezentować się będą na torach stacyjnych w jeździe indywidualnej, parami i na koniec - połączone w jeden skład.
Wolsztyńska parowozownia, utrzymywana od kilku lat przez PKP Cargo, jest ostatnim czynnym tego typu obiektem na świecie. Tutejsze lokomotywy prowadzą rozkładowy ruch pasażerski na trasie Wolsztyn-Poznań.
Parowozownia została zbudowana w 1907 roku na terenie 3 tys. m. kw. Ma obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 roku oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m szesc., z której w wodę zaopatrywane są parowozy. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 roku.
Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2, zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/h. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się około 30 parowozów z 15 różnych serii.